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Boundary layer suction modeling based on the DLR TAU-Code effusion mass flux boundary condition

Fehrs, Michael (2019) Boundary layer suction modeling based on the DLR TAU-Code effusion mass flux boundary condition. In: 21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics, 142, Seiten 175-184. Springer. STAB 2018 - 21. DGLR-Fachsymposium der STAB, 06.-07. Nov. 2018, Darmstadt, Deutschland. doi: 10.1007/978-3-030-25253-3_17. ISBN 978-3-030-25252-6. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-25253-3_17

Kurzfassung

The aeroelastic assessment of hybrid laminar flow control systems for transport aircraft requires well suited computational models to represent the suction system. This paper presents the application of a non-zero wall-normal velocity boundary condition in the DLR TAU-Code to model an active suction system for laminar flow control. First, the computational laminar velocity profile on a flat plate with homogeneous suction is compared to the analytical solution. Second, the suction boundary condition is tested in combination with a correlation-based transition model and compared to experimental data for a NACA airfoil. In addition, a generic test case is used to demonstrate the effect of a suction system on the steady and unsteady aerodynamics of an airfoil in a transonic, high Reynolds number flow.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/129415/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Boundary layer suction modeling based on the DLR TAU-Code effusion mass flux boundary condition
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fehrs, Michaelmichael.fehrs (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:27 September 2019
Erschienen in:21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:142
DOI:10.1007/978-3-030-25253-3_17
Seitenbereich:Seiten 175-184
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, E.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tropea, C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jakirlić, S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-030-25252-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:boundary layer suction, LFC, transition model, unsteady aerodynamics
Veranstaltungstitel:STAB 2018 - 21. DGLR-Fachsymposium der STAB
Veranstaltungsort:Darmstadt, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:06.-07. Nov. 2018
Veranstalter :STAB - Deutsche Strömungsmechanische Arbeitsgemeinschaft
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Hinterlegt von: Fehrs, Michael
Hinterlegt am:11 Dez 2019 17:10
Letzte Änderung:23 Feb 2022 13:36

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