elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Towards a Frustration-Aware Assistant for Increased In-Vehicle UX: F-RELACS

Oehl, Michael und Ihme, Klas und Drewitz, Uwe und Pape, Anna-Antonia und Cornelsen, Sonja und Schramm, Martin (2019) Towards a Frustration-Aware Assistant for Increased In-Vehicle UX: F-RELACS. ACM. Automotive User Interfaces (AutoUI) 2019, 2019-09-21 - 2019-09-25, Utrecht, Niederlande. doi: 10.1145/3349263.3351518. ISBN 978-1-4503-6920-6/19/09.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://dl.acm.org/citation.cfm?id=3349263

Kurzfassung

Frustration has negative effects on user experience (UX) both in manual and automated driving. Therefore, it negatively influences driving performance and system acceptance. To address this, the project F-RELACS (Frustration Real-Time Recognition for an Adaptive In-Car System) aims to demonstrate a frustration-aware assistant called MUsE (My User Experience Improvement System) that is capable of estimating the user’s momentary level of frustration and offering tailored support to improve UX. However, up to now little is known about interaction strategies for automotive user interfaces that successfully reduce the user’s frustration and improve UX in frustrating driving situations. Here we report the initial results from user focus groups (current status: 2 groups with in total 11 participants) that are conducted to identify suitable interaction strategies to develop a frustration-aware assistant for enhanced in-vehicle UX in a user-centered design process.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/129379/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Towards a Frustration-Aware Assistant for Increased In-Vehicle UX: F-RELACS
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Oehl, MichaelMichael.Oehl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0871-2286NICHT SPEZIFIZIERT
Ihme, KlasKlas.Ihme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7911-3512NICHT SPEZIFIZIERT
Drewitz, UweUwe.Drewitz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6542-9698NICHT SPEZIFIZIERT
Pape, Anna-Antoniaanna.pape (at) twt-gmbh.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cornelsen, Sonjasonja.cornelsen (at) twt-gmbh.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schramm, Martinms (at) soundreply.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1145/3349263.3351518
Seitenbereich:Seiten 260-264
Verlag:ACM
ISBN:978-1-4503-6920-6/19/09
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Frustration; driver state; affect-aware systems; empathic vehicles; user experience
Veranstaltungstitel:Automotive User Interfaces (AutoUI) 2019
Veranstaltungsort:Utrecht, Niederlande
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 September 2019
Veranstaltungsende:25 September 2019
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC KoFiF (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Fahrzeugfunktionsentwicklung
Hinterlegt von: Oehl, Dr. Michael
Hinterlegt am:23 Okt 2019 08:58
Letzte Änderung:10 Jun 2024 13:09

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.