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Debris Collision Avoidance by Means of Attitude Control - In-Flight Demonstration with TET-1

Hülsmann, Maren und Kahle, Ralph und Schneller, Manfred und Aida, Saika und Hahn, Manuel und Panzenböck, Elisabeth und Spörl, Andreas und Terzibaschian, Thomas und Halle, Winfried (2019) Debris Collision Avoidance by Means of Attitude Control - In-Flight Demonstration with TET-1. Journal of Space Safety Engineering. Elsevier. doi: 10.1016/j.jsse.2019.09.003. ISSN 2468-8967.

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Kurzfassung

Collision avoidance is more and more of importance due to the growing amount of space debris posing a threat not only on satellites in orbit but also on upcoming missions. To avoid a collision between space debris and functioning satellites or even between two functioning satellites collision avoidance manoeuvres can be induced if one of the satellites has a working propulsion system. An alternative method of collision avoidance operations is presented in this study. By changing the satellites attitude, it is possible to obtain an increase or decrease in the semi-major axis in relation to its nominal orbital decay. The change in the semi major axis together with the time until closest approach provokes a change in the relative geometry of the object orbits resulting in a decreasing collision risk. This method enables collision avoidance manoeuvres for satellites in Low Earth Orbits featuring active attitude control and drag-susceptible geometries. Additionally, the probability of a collision can be reduced by changing the satellite attitude so that the minimum effective area is perpendicular to the relative velocity vector at the time of closest approach. Both methods can be applied to satellites without propulsion, which otherwise would be defenceless. A test run for verification of collision avoidance by means of drag-minimization was performed in June 2018 with the Technology Experiment Carrier (TET-1) satellite of the FireBIRD constellation. The experiment planning and results are presented along with the initial flight dynamics analysis and representative examples for collision avoidance scenarios.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/129107/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Debris Collision Avoidance by Means of Attitude Control - In-Flight Demonstration with TET-1
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hülsmann, MarenMaren.Huelsmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9691-6069NICHT SPEZIFIZIERT
Kahle, Ralphralph.kahle (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schneller, Manfredmanfred.m.schneller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Aida, SaikaSaika.Aida (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hahn, ManuelManuel.Hahn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Panzenböck, Elisabethelisabeth.panzenboeck (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Spörl, Andreasandreas.spoerl (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Terzibaschian, ThomasThomas.Terzibaschian (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Halle, Winfriedwinfried.halle (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2019
Erschienen in:Journal of Space Safety Engineering
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.jsse.2019.09.003
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Kerzirian, M. T.jssepub (at) gmail.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISSN:2468-8967
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:Collision avoidance, Attitude control, Satellite operations
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Erdbeobachtung
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R EO - Erdbeobachtung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Projekt FireBIRD (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Raumflugbetrieb und Astronautentraining
Institut für Optische Sensorsysteme
Hinterlegt von: Hülsmann, Maren
Hinterlegt am:16 Sep 2019 10:15
Letzte Änderung:19 Dez 2023 04:13

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