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Conceptual Design Studies of Short Range Aircraft Configurations with Hybrid Electric Propulsion

Iwanizki, Michael und Arzberger, Max Josef und Plohr, Martin und Silberhorn, Daniel und Hecken, Tobias (2019) Conceptual Design Studies of Short Range Aircraft Configurations with Hybrid Electric Propulsion. In: AIAA Aviation 2019 Forum. American Institute of Aeronautics and Astronautics. AIAA Aviation 2019 Forum, 2019-06-17 - 2019-06-21, Dallas, USA. doi: 10.2514/6.2019-3680. ISBN 978-162410589-0.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
2MB

Kurzfassung

In this paper, the activities at the German Aerospace Center (DLR) related to the conceptual design studies of aircraft configurations with hybrid electric propulsion for a typical short range commercial transport mission in the scope of the European Clean Sky 2 program in the project Advanced Engine and Aircraft Configurations (ADEC) are described. The configurations analyzed incorporate different hybrid powertrain architectures consisting of gas turbines, electric machines, and batteries. Technologies as distributed propulsion are utilized for the boundary layer ingestion at the fuselage and for the powered yaw control. The synergetic effects of a canard configuration and a BLI propulsor at the rear of the fuselage are investigated. The focus of this paper is on the quantitative evaluation of configurations utilizing a conceptual aircraft sizing workflow built in the DLRs Remote Component Environment incorporating semi-empirical and low level physics based methods. In order to depict the rationale behind the investigated aircraft configurations, a brief overview of the foregone downselection process is given. The concepts evaluated in the scope of this work are shown. The multi-disciplinary overall aircraft sizing workflow is described. An overview of reference configurations is given. The design space studies of configurations with hybrid electric propulsion are presented. The most promising configurations are shown in detail and compared to the advanced reference aircraft. Finally, a conclusion is drawn and an outlook is presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/128761/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Conceptual Design Studies of Short Range Aircraft Configurations with Hybrid Electric Propulsion
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Iwanizki, MichaelMichael.Iwanizki (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Arzberger, Max JosefMax.Arzberger (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plohr, MartinMartin.Plohr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6165-0838NICHT SPEZIFIZIERT
Silberhorn, DanielDaniel.Silberhorn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hecken, TobiasTobias.Hecken (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 Juni 2019
Erschienen in:AIAA Aviation 2019 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2019-3680
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics
ISBN:978-162410589-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Conceptual aircraft design, hybrid electric propulsion, Clean Sky 2, ADEC
Veranstaltungstitel:AIAA Aviation 2019 Forum
Veranstaltungsort:Dallas, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:17 Juni 2019
Veranstaltungsende:21 Juni 2019
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte und Integration (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Institut für Systemarchitekturen in der Luftfahrt > Flugzeugentwurf und Systemintegration
Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Iwanizki, Michael
Hinterlegt am:02 Sep 2019 12:39
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:32

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