elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Analytical prediction of boundary layer ingestion noise for an integrated turbofan

Staggat, Martin und Moreau, Antoine und Guerin, Sebastien (2019) Analytical prediction of boundary layer ingestion noise for an integrated turbofan. In: Proceedings of the 26th International Congress on Sound and Vibration, ICSV 2019. 26th International Congress on Sound and Vibration (ICSV), 07.-11. Jul. 2019, Montréal, Kanada. ISBN 978-199918100-0.

[img] PDF
840kB

Kurzfassung

A parametric study based on the analytical predictions of tonal and broadband noise for a generic turbulent boundary layer interacting with the rotor of an ultra high bypass ratio fan is presented. The approach and take-off conditions are considered. To classify the importance of ingestion noise, the rotor-stator interaction noise of the fan stage is also evaluated analytically based on computational fluid dynamic simulations. The implemented analytical boundary layer model provides the axial mean velocity profile and also the axial and transversal turbulent quantities. This allows to consider the turbulence within the boundary layer as anisotropic. The acoustic response of the rotor blades is predicted by using a modified theory for the acoustic radiation from an airfoil. The predicted tonal sound power levels are similar for the ingestion noise and the rotor-stator wake interaction noise at take-off conditions. For approach conditions the tonal boundary layer interaction noise is dominated by the rotor-stator wake interaction noise. The influence of the boundary layer thickness and the a shape factor, linked to the axial pressure gradient, on tonal noise is discussed. Concerning broadband noise the results indicate that the boundary layer interaction noise has the potential to dominate the low to mid frequency range compared to rotor-stator interaction noise. The predicted power spectral density levels show that the ingestion noise increases with boundary layer thickness and shape factor.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/128678/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Analytical prediction of boundary layer ingestion noise for an integrated turbofan
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Staggat, Martinmartin.staggat (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4380-0828133662756
Moreau, Antoineantoine.moreau (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Guerin, SebastienSebastien.Guerin (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:7 Juli 2019
Erschienen in:Proceedings of the 26th International Congress on Sound and Vibration, ICSV 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
ISBN:978-199918100-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:engine acoustics, boundary layer ingestion
Veranstaltungstitel:26th International Congress on Sound and Vibration (ICSV)
Veranstaltungsort:Montréal, Kanada
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:07.-11. Jul. 2019
Veranstalter :International Institute of Acoustics and Vibration (IIAV)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Staggat, Martin
Hinterlegt am:05 Aug 2019 08:08
Letzte Änderung:24 Apr 2023 13:53

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.