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Aerodynamic and aeroelastic uncertainty quantification of NATO STO AVT-251 unmanned combat aerial vehicle

Da Ronche, Andrea und Drofelnik, Jernej und van Rooij, Michel P.C. und Kok, Johan und Panzeri, Marco und Voß, Arne (2019) Aerodynamic and aeroelastic uncertainty quantification of NATO STO AVT-251 unmanned combat aerial vehicle. Aerospace Science and Technology, 91, Seiten 627-639. Elsevier. doi: 10.1016/j.ast.2019.04.057. ISSN 1270-9638.

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Offizielle URL: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1270963819305838

Kurzfassung

Turbulence models based on Reynolds-averaged Navier-Stokes (RANS) equations remain the workhorse in the computation of high Reynolds-number wall-bounded flows. While these methods have been deployed to design the configuration developed within the NATO STO AVT-251 Task Group, their deficiencies in modelling complex flows are well-documented. However, an understanding of the sources of errors and uncertainties in RANS solvers, arising for example from different numerical schemes and flow modelling techniques, is missing to date. The aim of this work is to establish and quantify the impact that epistemic uncertainties within RANS solvers have on the aerodynamic and aeroelastic response of the combat aerial vehicle. This will produce a range of all possible values of interest due to the inherent uncertainty of RANS solvers, which is expected to be highly dependent on the flow conditions and geometry configuration. This information, in turn, is used to establish the robustness of the AVT-251 design and its performance metrics considering a high-g pull-up manoeuvre used for structural sizing. It is found that the static aeroelastic analysis without aerodynamic uncertainty (deterministic analysis) under predicted the largest generalised force, with an immediate consequence on the structural design.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/128290/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Aerodynamic and aeroelastic uncertainty quantification of NATO STO AVT-251 unmanned combat aerial vehicle
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Da Ronche, AndreaUniversity of SouthamptonNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Drofelnik, JernejUniversity of SouthamptonNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van Rooij, Michel P.C.Netherlands Aerospace CentreNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kok, JohanNetherlands Aerospace CentreNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Panzeri, MarcoNoesis Solutions N.V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voß, ArneArne.Voss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2266-7853143956394
Datum:August 2019
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:91
DOI:10.1016/j.ast.2019.04.057
Seitenbereich:Seiten 627-639
Verlag:Elsevier
ISSN:1270-9638
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aerodynamics, aeroelasticity, uncertainty quantification
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Voß, Arne
Hinterlegt am:12 Jul 2019 15:40
Letzte Änderung:09 Okt 2023 08:57

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