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Investigation of combustor-turbine-interaction in a rotating cooled transonic high-pressure turbine test rig, Part II: Numerical modelling and simulation

Gövert, Simon und Ferraro, Federica und Krumme, Alexander und Buske, Clemens und Tegeler, Marc und Kocian, Frank und di Mare, Francesca (2019) Investigation of combustor-turbine-interaction in a rotating cooled transonic high-pressure turbine test rig, Part II: Numerical modelling and simulation. In: Proceedings of the ASME Turbo Expo. ASME. ASME Turbo Expo 2019: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, 2019-06-17 - 2019-06-21, Phoenix, Arizona, USA.

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Kurzfassung

Reducing the uncertainties in the prediction of turbine inlet conditions is a crucial aspect to improve aero engine designs and further increase engine efficiencies. To meet constantly stricter emission regulations, lean burn combustion could play a key role for future engine designs. However, these combustion systems are characterized by significant swirl for flame stabilization and reduced cooling air mass flows. As a result, substantial spatial and transient variations of the turbine inlet conditions are encountered. To investigate the effect of the combustor on the high pressure turbine, a rotating cooled transonic high-pressure configuration has been designed and investigated experimentally at the DLR turbine test facility 'NG-Turb' in Göttingen, Germany. It is a rotating full annular 1.5 stage turbine configuration which is coupled to a combustor simulator. The combustor simulator is designed to create turbine inlet conditions which are hydrodynamically representative for a lean-burn aero engine. A detailed description of the test rig and its instrumentation as well as a discussion of the measurement results is presented in part I of this paper. Part II focuses on numerical modeling of the test rig to further extend the understanding of the measurement results. Integrated simulations of the configuration including combustor simulator and nozzle guide vanes are performed for leading edge and passage clocking position and the effect on the hot streak migration is discussed. The simulation and experimental results at the combustor-turbine interface are compared showing a good overall agreement. The relevant flow features are correctly predicted in the simulations, proving the suitability of the numerical model for application to integrated combustor-turbine interaction Analysis.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/128277/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Investigation of combustor-turbine-interaction in a rotating cooled transonic high-pressure turbine test rig, Part II: Numerical modelling and simulation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gövert, SimonSimon.Goevert (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4593-1776NICHT SPEZIFIZIERT
Ferraro, FedericaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krumme, AlexanderAlexander.Krumme (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Buske, ClemensClemens.Buske (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4157-7415NICHT SPEZIFIZIERT
Tegeler, MarcNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kocian, FrankFrank.Kocian (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
di Mare, FrancescaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2019
Erschienen in:Proceedings of the ASME Turbo Expo
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Verlag:ASME
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Combustor-Turbine-Interaction, Numerical Modelling, Integrated Simulation, FACTOR test rig
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2019: Turbomachinery Technical Conference and Exposition
Veranstaltungsort:Phoenix, Arizona, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:17 Juni 2019
Veranstaltungsende:21 Juni 2019
Veranstalter :American Society of Mechanical Engineers
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Institut für Antriebstechnik > Turbine
Hinterlegt von: Gövert, Simon
Hinterlegt am:28 Aug 2019 10:28
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:31

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