elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Can Holistic Optimization Improve Airport Air Traffic Management Performance?

Karahasanovic, A. und Zeh, T. und Eide, A. und Schittekat, P. und Swendgaard, H. und Bakhrankova, K. und Grantz, V. und Kjenstad, D. und Mannino, C. und Rokitansky, C.-H. und Gräupl, Thomas (2019) Can Holistic Optimization Improve Airport Air Traffic Management Performance? IEEE Aerospace and Electronic Systems Magazine. IEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers. doi: 10.1109/maes.2019.2918039. ISSN 0885-8985.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Preprintversion (eingereichte Entwurfsversion)
760kB

Kurzfassung

There is a need to cope with the expected growth in air traffic while simultaneously meeting demands for increased safety, predictability, and efficiency in air traffic management (ATM) systems. This paper explores the potential effects of a holistic optimization approach on performance of air traffic management systems. We developed and evaluated a tool for optimizing the decision-making process of airport ATM based on holistic optimization, i.e., optimization where each decision is based on all possible airplane movements at the airport. This paper describes the results of a case study investigating the usefulness of this optimization approach. Our results indicate that active operational use of holistic decisions based on optimization tools might reduce taxi time and improve punctuality. Such tools can improve decision making in air traffic control (ATC) towers and contribute to the improvement of the overall ATC process.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/128081/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Can Holistic Optimization Improve Airport Air Traffic Management Performance?
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Karahasanovic, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zeh, T.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eide, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schittekat, P.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Swendgaard, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bakhrankova, K.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grantz, V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kjenstad, D.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mannino, C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rokitansky, C.-H.roki (at) cosy.sbg.ac.atNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gräupl, ThomasThomas.Graeupl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7864-774XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2019
Erschienen in:IEEE Aerospace and Electronic Systems Magazine
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1109/maes.2019.2918039
Verlag:IEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers
ISSN:0885-8985
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Air Traffic Control, Optimization
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Kommunikation, Navigation und Überwachung (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Kommunikation und Navigation > Nachrichtensysteme
Hinterlegt von: Gräupl, Dr. Thomas
Hinterlegt am:25 Jun 2019 13:26
Letzte Änderung:03 Jul 2023 12:30

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.