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Design and optimization of an aeroservoelastic wind tunnel model

Dillinger, Johannes und Meddaikar, Muhammad Y. und Lübker, Jannis und Pusch, Manuel und Kier, Thiemo (2019) Design and optimization of an aeroservoelastic wind tunnel model. IFASD 2019 - International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics, 10.-13. Juni 2019, Savannah, GA (USA).

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Offizielle URL: http://ifasd2019.utcdayton.com/

Kurzfassung

Combining passive and active load alleviation techniques, this paper presents the design, optimization, manufacturing and update of a flexible composite wind tunnel model. Starting from the specification of an adequate wing and trailing edge flap geometry, passive, static aeroelastic stiffness optimizations for various objective functions have been performed in a first step. The second optimization step comprised a discretization of the continuous stiffness distributions, resulting in manufacturable stacking sequences. In order to determine which of the objective functions investigated in the passive structural optimization complemented most efficiently with the projected active control schemes, the condensed modal finite element models were integrated in an aeroelastic model, involving a dedicated gust load alleviation controller. The most promising design was selected for manufacturing. Based on the dynamic identification of the model the finite element representation could be updated to conform to the measured eigenfrequencies. Eventually, a wind tunnel test campaign was conducted in November 2018, results of which are examined in separate reports.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/128040/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Design and optimization of an aeroservoelastic wind tunnel model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dillinger, Johannesjohannes.dillinger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7522-7555NICHT SPEZIFIZIERT
Meddaikar, Muhammad Y.Muhammad.Meddaikar (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9580-7023NICHT SPEZIFIZIERT
Lübker, JannisJannis.Luebker (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pusch, ManuelManuel.Pusch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kier, ThiemoThiemo.Kier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6210-6295NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:composite optimization, aeroservoelasticity, wind tunnel testing
Veranstaltungstitel:IFASD 2019 - International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics
Veranstaltungsort:Savannah, GA (USA)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:10.-13. Juni 2019
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Dillinger, Johannes
Hinterlegt am:26 Jun 2019 18:01
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:41

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