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Design and wind tunnel test of an actively controlled flexible wing

Krüger, Wolf R. und Dillinger, Johannes und Meddaikar, Muhammad Yasser und Lübker, Jannis und Tang, Martin und Meier, Tobias und Böswald, Marc und Soal, Keith Ian und Pusch, Manuel und Kier, Thiemo (2019) Design and wind tunnel test of an actively controlled flexible wing. In: International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics 2019, IFASD 2019. International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics, 2019-06-10 - 2019-06-13, Savannah, GA (USA).

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Kurzfassung

The reduction of flight loads has the potential to reduce structural mass in wing design and to improve passenger comfort. In the DLR project KonTeKst, an actively controlled wing was designed, manufactured and tested in a wind tunnel experiment. The motivation of the activity was to validate methods for the design of combined passive and active load alleviation techniques, including aeroelastic tailoring and active load control. In addition, the experimental activities provided an opportunity to improve and validate modal identification techniques. The wind tunnel model is a flexible composite wing of 1.6 meter (half-) span, with three flaps used for load control. The control design uses H2 optimal blending techniques for input and output. The control strategy is capable of accounting for failure of one flap without critically losing performance. The wind tunnel experiment was performed in a wind tunnel with a maximum speed of 50 m/s. The paper will give an overview of the numerical design activities for wing and load control, of wing design and manufacturing, including the selection and installation of sensors and actuators, and of the wind tunnel set up including the actuation of the wing, data acquisition and online analysis, as well as selected results.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/127970/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Design and wind tunnel test of an actively controlled flexible wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Krüger, Wolf R.Wolf.Krueger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7949-1169NICHT SPEZIFIZIERT
Dillinger, JohannesJohannes.Dillinger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7522-7555NICHT SPEZIFIZIERT
Meddaikar, Muhammad YasserMuhammad.Meddaikar (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9580-7023NICHT SPEZIFIZIERT
Lübker, JannisJannis.Luebker (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tang, MartinMartin.Tang (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meier, TobiasTobias.Meier (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Böswald, MarcMarc.Boeswald (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8260-8623NICHT SPEZIFIZIERT
Soal, Keith IanKeith.Soal (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5132-6823NICHT SPEZIFIZIERT
Pusch, ManuelManuel.Pusch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kier, ThiemoThiemo.Kier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6210-6295NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2019
Erschienen in:International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics 2019, IFASD 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wind tunnel testing, aeroelastic model, load control
Veranstaltungstitel:International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics
Veranstaltungsort:Savannah, GA (USA)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:10 Juni 2019
Veranstaltungsende:13 Juni 2019
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt), L - Systeme und Kabine (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik
Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Krüger, Prof. Dr.-Ing. Wolf R.
Hinterlegt am:02 Jul 2019 14:33
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:31

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