elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Stand-Alone Battery Thermal Management for Fast Charging of Electric Two Wheelers - Integrated Busbar Cooling

Mayer, Bastian und Schier, Michael und Friedrich, Horst E. (2019) Stand-Alone Battery Thermal Management for Fast Charging of Electric Two Wheelers - Integrated Busbar Cooling. World Electric Vehicle Journal, 10 (2), Seite 37. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/wevj10020037. ISSN 2032-6653.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.3390/wevj10020037

Kurzfassung

This paper presents a thermal interface for cylindrical cells using busbar-integrated cooling channels. This interface is available due to the use of a stand-alone refrigerant circuit for the thermal management of the battery. A stand-alone refrigerant circuit offers performance and efficiency increases compared to state-of-the-art battery thermal management systems. This can be achieved by increasing the evaporation temperature to the requirements of the Li-ion cells and the use of alternative refrigerants. The solution proposed in this paper is defined for electric two-wheelers, as the thermal management of these vehicles is currently insufficient for fast charging where high heat losses occur. Three channel patterns for the integrated busbar cooling were examined regarding their thermal performance to cool the li-ion cells of a 16p14s battery pack during fast charging. A method of coupling correlation-based heat transfer and pressure drop with thermal finite element method (FEM) simulations was developed. The symmetric channel pattern offers a good compromise between battery temperatures and homogeneity, as well as the best volumetric and gravimetric energy densities on system level. Average cell temperatures of 22 °C with a maximum temperature spread of 8 K were achieved.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/127726/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Stand-Alone Battery Thermal Management for Fast Charging of Electric Two Wheelers - Integrated Busbar Cooling
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Mayer, BastianBastian.Mayer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4822-1609NICHT SPEZIFIZIERT
Schier, MichaelMichael.Schier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7056-7315NICHT SPEZIFIZIERT
Friedrich, Horst E.Horst.Friedrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:4 Juni 2019
Erschienen in:World Electric Vehicle Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:10
DOI:10.3390/wevj10020037
Seitenbereich:Seite 37
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2032-6653
Status:veröffentlicht
Stichwörter:two-wheeler; thermal management; battery; busbar; thermal interface; Li-ion; fast charging
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC Antriebssystem und Energiemanagement (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeugenergiekonzepte
Hinterlegt von: Mayer, Bastian
Hinterlegt am:04 Jul 2019 15:14
Letzte Änderung:21 Nov 2023 07:46

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.