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Automated, Quality Assured and High Volume Oriented Production of Fiber Metal Laminates (FML) for the Next Generation of Passenger Aircraft Fuselage Shells

Ucan, Hakan und Scheller, Scheller und Nguyen, Duy Chinh und Nieberl, Dorothea und Beumler, Thomas und Haschenburger, Anja und Meister, Sebastian und Kappel, Erik und Prussak, Robert und Deden, Dominik und Mayer, Monika und Pantelelis, Nikos und Zapp, Philipp und Hauschild, Bernd und Menke, Niklas (2019) Automated, Quality Assured and High Volume Oriented Production of Fiber Metal Laminates (FML) for the Next Generation of Passenger Aircraft Fuselage Shells. The Fourth International Symposium on Automated Composites Manufacturing, 25.-26. Apr. 2019, Montreal, Kanada.

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Kurzfassung

The use of fiber-metal laminates (FML) allows for substantial advantages over a fuselage skin made of monolithic aluminum materials. The combination of glass-fiberreinforced plastic and aluminum is characterized by low fatigue, high load tolerance and the resistance to residual stress. For this reason, FML, and GLARE in particular, have been identified as superior materials for aerospace applications. It has already been used extensively in the wide body aircraft of the Airbus Group A380, specifically on the upper fuselage shells. FML possess the potential to become the baseline material for next-generation single-aisle aircrafts. The development of a new production chain that will allow automated fuselage production for future short-haul aircrafts is the focus of the studies that make up the joint project AUTOGLARE. As part of the fifth call-up for the German Aeronautical Research Programme (LuFo), DLR is working with its project partners Airbus Operations, Premium Aerotech (PAG) and the Fraunhofer Gesellschaft (FhG). The development of a production chain for stiffened fuselage panels based on fiber-metal-laminates as a material is aimed at allowing a scaling-up to 60 aircrafts per month. This study contains the research work of the DLR and FhG regarding the automated and quality assured process for chain stiffened FML fuselages. In Addition to a detailed explanation of the systems that were set up, this paper covers the planned tests, the completed demonstration models and the findings derived from them.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/127353/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Automated, Quality Assured and High Volume Oriented Production of Fiber Metal Laminates (FML) for the Next Generation of Passenger Aircraft Fuselage Shells
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ucan, HakanHakan.Ucan (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5568-4564NICHT SPEZIFIZIERT
Scheller, SchellerJoachim.Scheller (at) ifam.fraunhofer.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nguyen, Duy ChinhChinh.Nguyen (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5894-9986NICHT SPEZIFIZIERT
Nieberl, DorotheaDorothea.Nieberl (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beumler, ThomasThomas.Beumler (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haschenburger, AnjaAnja.Haschenburger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9342-0220NICHT SPEZIFIZIERT
Meister, SebastianSebastian.Meister (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8193-1143NICHT SPEZIFIZIERT
Kappel, ErikErik.Kappel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8760-8451NICHT SPEZIFIZIERT
Prussak, RobertRobert.Prussak (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Deden, DominikDominik.deden (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8959-8720NICHT SPEZIFIZIERT
Mayer, MonikaMonika.Mayer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4448-9501NICHT SPEZIFIZIERT
Pantelelis, Nikosnp (at) synthesites.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zapp, PhilippPhilipp.Zapp (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hauschild, BerndBernd.Hauschild (at) ifam.fraunhofer.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Menke, NiklasNiklas.Menke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:26 April 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:FML, fuselage sections automated Composite manufacturing, lay-up technologies ATL AFP, multi head pick and place technologies, inline quality assurance, one shot bonding
Veranstaltungstitel:The Fourth International Symposium on Automated Composites Manufacturing
Veranstaltungsort:Montreal, Kanada
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:25.-26. Apr. 2019
Veranstalter :Concordia University / Montreal
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Stade
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik
Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Verbundprozesstechnologien
Hinterlegt von: Ucan, Dipl.-ing. Hakan
Hinterlegt am:10 Mai 2019 14:05
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:41

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