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Incipient stall characterization from skin friction maps

Miozzi, Massimo und Klein, Christian und Di Felice, Fabio und Costantini, Marco (2019) Incipient stall characterization from skin friction maps. In: 54th 3AF International Conference on Applied Aerodynamics (FP62), Seiten 1-10. 54th 3AF International Conference on Applied Aerodynamics, 25. - 27. March 2019, Paris, France.

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Offizielle URL: http://3af-aerodynamics2019.com/

Kurzfassung

We experimentally characterize the incipient stall condition which develops on the suction side of a NACA 0015 hydrofoil model at Re = 180000, by observing the skin friction evolution on the model surface. Grounding on temperature data acquired via Temperature Sensitive Paint (TSP), the proposed approach adopts a two-fold point of view. From one side, the relative skin-friction vector fields, extracted from temperature maps by means of an optical-flow-based algorithm, provide flow topology at the wall and feed a physics-based criterion for the identification of flow separation and reattachment. From the other side, a direct link between friction velocity and celerity of propagation of temperature disturbances is established on the basis of currently available results in scientific literature. Then, the time averaged streamwise component of velocity of passive transport of temperature disturbances is estimated after minimization of the dissimilarity between observed and ideal wave behavior suggested by the Taylor hypothesis. Eventually, a quantitative estimation of time averaged friction-velocity maps is gained. We describe, through the synergistic application of the proposed methods, the incipient stall evolution by firstly identifying the trailing edge separation at an angle-of-attack AoA = 11.5° and then by capturing the onset of upstream oriented mushroom-like structures at AoA = 13°. The concomitant occurrence of both scenarios is reported as well (AoA = 12.2°).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/126999/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Paper Nr.: 62, Es wird beabsichtigt, nach der Konferenz einen verbundenen Artikel für eine Special Issue von "International Journal of Numerical Methods for Heat & Fluid Flow" einzureichen.
Titel:Incipient stall characterization from skin friction maps
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Miozzi, Massimomassimo.miozzi (at) cnr.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, Christianchristian.klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922NICHT SPEZIFIZIERT
Di Felice, Fabiofabio.difelice (at) cnr.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Costantini, Marcomarco.costantini (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0642-0199134173777
Datum:25 März 2019
Erschienen in:54th 3AF International Conference on Applied Aerodynamics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-10
Name der Reihe:3AF Conference Proceedings
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Skin friction, Temperature-sensitive paint, Laminar separation bubble
Veranstaltungstitel:54th 3AF International Conference on Applied Aerodynamics
Veranstaltungsort:Paris, France
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:25. - 27. March 2019
Veranstalter :3AF
Institution:Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V.
Abteilung:AS-EXV
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - VicToria (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:10 Apr 2019 09:50
Letzte Änderung:02 Mai 2023 15:34

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