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Investigation of Hybrid Laminar Flow Control (HLFC) on a 2D-Model in the Cryogenic Pilot European Transonic Windtunnel (PETW)

Hensch, Ann-Katrin und Guntermann, Peter und Longo, Roberto und Quest, Jürgen und Okfen, Patrick und Risius, Steffen und Klein, Christian und Schaber, Sven (2019) Investigation of Hybrid Laminar Flow Control (HLFC) on a 2D-Model in the Cryogenic Pilot European Transonic Windtunnel (PETW). In: AIAA Scitech Forum, 2019 (1181), Seiten 1-6. AIAA ScienceTechnology Forum AIAA SciTech 2019, 2019-01-07 - 2019-01-11, San Diego, California, USA. doi: 10.2514/6.2019-1181. ISBN 978-162410578-4.

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519kB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/pdf/10.2514/6.2019-1181

Kurzfassung

The application of Hybrid Laminar Flow Control (HLFC) by suction of the boundary layer has the potential to delay the location of laminar-turbulent transition and, hence, reduce the drag caused by skin friction. Up to now most of the research on HLFC has been performed at low Reynolds and Mach numbers. In order to investigate the technology at flow conditions relevant for today’s commercial flight additional work at higher Reynolds numbers is required. At high Reynolds numbers the major challenge is an appropriate scaling of the perforation used for sucking the boundary layer, leading to very small perforation diameters of only a few microns. In this paper, the applicability of HLFC on a two-dimensional wind tunnel profile is investigated in the cryogenic Pilot European Transonic Windtunnel (PETW). The natural laminar-turbulent boundary-layer transition is visualized with temperature-sensitive paint (TSP). The transition location obtained with an active HLFC system is compared to a reference case without HLFC for different angles-of-attack, Reynolds numbers, free stream Mach numbers and suction rates. Furthermore, the influence of the perforation diameter is also investigated. Results of an alternative approach, using a sintered material instead of a regular perforation for sucking the boundary layer, are also presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/126998/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:https://scitech.aiaa.org, AIAA-2019-1181
Titel:Investigation of Hybrid Laminar Flow Control (HLFC) on a 2D-Model in the Cryogenic Pilot European Transonic Windtunnel (PETW)
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hensch, Ann-Katrinakh (at) etw.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Guntermann, Peterpg (at) etw.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Longo, Robertorlo (at) etw.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Quest, Jürgenjq (at) etw.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Okfen, Patrickpatrick-marcello.okfen (at) alumni.fh-aachen.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Risius, Steffensteffen.risius (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5530-9609NICHT SPEZIFIZIERT
Klein, Christianchristian.klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922NICHT SPEZIFIZIERT
Schaber, Svensven.schaber (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2019
Erschienen in:AIAA Scitech Forum, 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2019-1181
Seitenbereich:Seiten 1-6
Name der Reihe:Conference Proceedings online
ISBN:978-162410578-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hybrid Laminar Flow Control (HLFC) , European Transonic Windtunnel (PETW), natural laminar-turbulent boundary-layer, high Reynolds numbers
Veranstaltungstitel:AIAA ScienceTechnology Forum AIAA SciTech 2019
Veranstaltungsort:San Diego, California, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:7 Januar 2019
Veranstaltungsende:11 Januar 2019
Veranstalter :AIAA
Institution:Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V.
Abteilung:AS-EXV
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:10 Apr 2019 09:04
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:30

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