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Why a future commercial spacecraft must be able to SWIM

Morlang, Frank und Ferrand, Jorge und Seker, Remzi (2017) Why a future commercial spacecraft must be able to SWIM. Journal of Space Safety Engineering, 4 (1), Seiten 5-8. Elsevier. doi: 10.1016/j.jsse.2017.03.003. ISSN 2468-8967.

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222kB

Offizielle URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2468896717300216

Kurzfassung

Regarding current as well as future commercial space transportation (CST) projects, new re-entry trajectory profiles, differing from capsule and shuttle-like approaches, have to be taken into account. These characteristics are mainly ruled by the principle of “landing like an aircraft at an airport”. This directly generates the need to be taken in a system wide information management (SWIM) consideration because of the fact, that all the future air traffic participants are requested to act as SWIM communicating sub-systems by the future Single European Sky Air Traffic Management Research (SESAR) SWIM “Intranet for ATM” concept. Against the background of the global character of future CST operations and the associated SWIM harmonization need referring the U.S. Next Generation Air Transportation System (NextGen) and SESAR, the presented solution addresses near real-time information sharing for normal air traffic protection purposes in the event of a future space vehicle breakup and bases on the already harmonized data format standards Aeronautical Information Exchange Model (AIXM) and Flight Information Exchange Model (FIXM).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/126741/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Why a future commercial spacecraft must be able to SWIM
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Morlang, FrankFrank.Morlang (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3636-5215NICHT SPEZIFIZIERT
Ferrand, JorgeFERRANDJ (at) erau.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seker, Remzisekerr (at) erau.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:März 2017
Erschienen in:Journal of Space Safety Engineering
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:4
DOI:10.1016/j.jsse.2017.03.003
Seitenbereich:Seiten 5-8
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Kezirian, M.T.University of Southern California, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
Name der Reihe:The Journal of Space Safety Engineering
ISSN:2468-8967
Status:veröffentlicht
Stichwörter:SWIM, Space Traffic Integration, Safety
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Effiziente Flugführung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > ATM-Simulation
Hinterlegt von: Morlang, Frank
Hinterlegt am:31 Jul 2019 12:31
Letzte Änderung:19 Dez 2023 04:13

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