elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Experimental Analysis of a Wind-Turbine Rotor Blade Airfoil by means of Temperature-Sensitive Paint

Costantini, Marco und Fuchs, Carsten und Henne, Ulrich und Klein, Christian und Ondrus, Vladimir und Bruse, Martin und Löhr, Markus und Jacobs, Markus (2019) Experimental Analysis of a Wind-Turbine Rotor Blade Airfoil by means of Temperature-Sensitive Paint. In: AIAA Scitech Forum, 2019 (0800), Seiten 1-33. AIAA. AIAA Science and Technology Forum and Exposition 2019, 07.-11. Jan. 2019, San Diego, USA. doi: 10.2514/6.2019-0800. ISBN 978-162410578-4.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2019-0800

Kurzfassung

Knowledge on the boundary-layer transition location at large chord Reynolds numbers (Re ≥ 3 million) is essential to evaluate the performance of airfoils designed for modern wind-turbine rotor blades, which rotor diameters can be of the order of hundred meters. In the present work, a temperature-sensitive paint (TSP) was used to systematically study boundary-layer transition on the suction side of a DU 91-W2-250 airfoil. The experiments were performed in the High-Pressure Wind Tunnel Göttingen at chord Reynolds numbers up to Re = 12 million and angles-of-attack from -14° to 20°. The coefficients of airfoil lift, drag, and pitching moment were also obtained after integration of the pressure distributions measured on the wind-tunnel model surface and in the model wake. The surface data obtained by means of TSP enabled not only to analyze the evolution of the transition location with varying angle-of-attack and chord Reynolds number, but also to provide an explanation for the evolution of the aerodynamic coefficients measured at stall and post-stall conditions. The stability of the laminar boundary layers investigated in the experiments was analyzed according to linear stability theory. The results of the stability computations supported the experimentally observed variations in the transition location. The amplification factors of boundary-layer disturbances at transition were also determined by correlating the experimental and numerical results.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/126685/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Paper No.: AIAA-2019-0800
Titel:Experimental Analysis of a Wind-Turbine Rotor Blade Airfoil by means of Temperature-Sensitive Paint
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Costantini, Marcomarco.costantini (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0642-0199134173774
Fuchs, Carstencarsten.fuchs (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Henne, Ulrichulrich.henne (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, Christianchristian.klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922NICHT SPEZIFIZIERT
Ondrus, Vladimirvondrus (at) yahoo.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bruse, MartinMartin.Bruse (at) dnw.aeroNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Löhr, MarkusMarkus.Loehr (at) dnw.aeroNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jacobs, Markusmarkus.jacobs (at) dnw.aeroNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2019
Erschienen in:AIAA Scitech Forum, 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2019-0800
Seitenbereich:Seiten 1-33
Verlag:AIAA
Name der Reihe:Conference Proceedings (Online)
ISBN:978-162410578-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Temperature-sensitive paint, Wind Turbine, Transition, Rotor Blade, TSP, separation
Veranstaltungstitel:AIAA Science and Technology Forum and Exposition 2019
Veranstaltungsort:San Diego, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:07.-11. Jan. 2019
Veranstalter :AIAA
Institution:Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V.
Abteilung:AS-EXV
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Deutsch-Niederländische Windkanäle > Business Unit Göttingen und Köln (GUK)
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:03 Mär 2019 13:37
Letzte Änderung:02 Mai 2023 15:34

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.