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Determination of residual stresses in tailored welded blanks with thickness transition for crack assessment

Schwinn, Julian und Besel, Michael (2019) Determination of residual stresses in tailored welded blanks with thickness transition for crack assessment. Engineering Fracture Mechanics (208), Seiten 209-220. Elsevier. doi: 10.1016/j.engfracmech.2019.01.010. ISSN 0013-7944.

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Kurzfassung

Residual stresses play a major role in the characterization of welded structures. The Cut-Compliance-method uses fracture mechanics principles and delivers stress intensity factors caused by the residual stresses, which is convenient for the evaluation of components that contain a crack. As sheets with different gauge were friction stir welded (FSW) a geometry with thickness transition evolved. Hence, the required influence function for the Cut-Compliance-method was derived for specimens with thickness transition by means of finite element simulations with fracture mechanical analysis. In order to compute residual stress profiles for the geometry with thickness transition, a weight function solution has been determined as well. Consequently, experimental data in terms of residual stress profiles and corresponding stress intensity factor distribution are obtained and presented in the paper for a FSW butt joint of an AlMgSc alloy (AA5028-H116) with identical and different sheet thicknesses.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/126621/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Determination of residual stresses in tailored welded blanks with thickness transition for crack assessment
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schwinn, JulianJulian.Schwinn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Besel, Michaelmichael.besel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 März 2019
Erschienen in:Engineering Fracture Mechanics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.engfracmech.2019.01.010
Seitenbereich:Seiten 209-220
Verlag:Elsevier
ISSN:0013-7944
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Tailored welded blanks; Residual stress; Friction stir welding; Cut compliance method
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Werkstoff-Forschung > Metallische Strukturen und hybride Werkstoffsysteme
Hinterlegt von: Breitbarth, Eric
Hinterlegt am:22 Feb 2019 11:28
Letzte Änderung:08 Nov 2023 10:17

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