elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Momentum and Buoyancy Repartition in Turbulent Mixed Convection

Wetzel, Tim und Wagner, Claus (2019) Momentum and Buoyancy Repartition in Turbulent Mixed Convection. In: ERCOFTAC Series, 25 (39), Seiten 291-297. Springer Cham. Direct and Large-Eddy Simulation XI, 2017-05-29 - 2017-05-31, Pisa, Italien. doi: 10.1007/978-3-030-04915-7_39. ISBN 978-3-030-04914-0. ISSN 1382-4309.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-04915-7_39

Kurzfassung

Turbulent mixed convection is a common phenomenon in applications such as heat exchangers and climatisation in transport vehicles and buildings and was often studied in the past. Metais and Eckert [6] experimentally analyse the heat transport in a vertical pipe heated from the outside. The suppression of turbulence in vertical pipes is analysed by Bae et al. [1] by means of direct numerical simulation (DNS). Mixed convection in a vertical channel is studied in DNS by Kasagi and Nishimura [4], who report profiles of one-point statistics and budgets of the turbulent kinetic energy. They also compare asymmetrically heated turbulent channel flow with channel flow subjected to uniform wall mass injection and suction, as well as with liquid metal channel flow under the influence of a transversal magnetic field. All three flow types exhibit similar effects regarding the suppression and enhancement of turbulence near the walls and Kasagi and Nishimura state that the buoyancy does not affect the velocity fluctuations directly. In a more recent work, He, He and Seddighi [3] study the effects of generic body forces on vertical pipe flow and relate the relaminarization to a lowering of the apparent friction velocity. Wall-normal profiles of the mean streamwise velocity and the turbulent kinetic energy are presented in this paper for different Grashof numbers and demonstrate the buoyancy-induced flow asymmetry. Furthermore, budgets of the Reynolds stress tensor are analysed with regard to the repartition of turbulent stresses between the velocity components. Finally, the heat transport characteristics of the flow are examined with the help of a quadrant analysis of the Reynolds shear stress and the turbulent heat fluxes in order to understand how the coherent structures transport heat.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/126452/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Anderer)
Zusätzliche Informationen:Electronic ISBN: 978-3-030-04915-7
Titel:Momentum and Buoyancy Repartition in Turbulent Mixed Convection
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wetzel, TimTim.Wetzel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Februar 2019
Erschienen in:ERCOFTAC Series
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:25
DOI:10.1007/978-3-030-04915-7_39
Seitenbereich:Seiten 291-297
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Salvetti, Maria VittoriaUniversita di PisaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Armenio, VincenzoUniversita degli studi di TriesteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fröhlich, JochenTechnische Universität DresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Geurts, Bernard J.University of TwenteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kuerten, HansEindhoven University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Cham
Name der Reihe:Direct and Large-Eddy Simulation XI
ISSN:1382-4309
ISBN:978-3-030-04914-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:DNS, channel flow, mixed convection, quadrant analysis
Veranstaltungstitel:Direct and Large-Eddy Simulation XI
Veranstaltungsort:Pisa, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:29 Mai 2017
Veranstaltungsende:31 Mai 2017
Veranstalter :ERCOFTAC
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Wetzel, Tim
Hinterlegt am:19 Feb 2019 11:27
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:30

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.