elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The efficacy of electrical baroreflex activation therapy is independent of peripheral chemoreceptor modulation

Heusser, K. und Thöne, A. und Lipp, A. und Menne, J. und Beige, J. und Reuter, H. und Hoffmann, F. und Halbach, M. und Eckert, S. und Wallbach, M. und Koziolek, M. und Haarmann, H. und Joyner, M. und Paton, J.F.R. und Diedrich, A. und Haller, H. und Jordan, J. und Tank, J. (2018) The efficacy of electrical baroreflex activation therapy is independent of peripheral chemoreceptor modulation. In: FASEB JOURNAL, 32 (S1), 884.6-884.6. Experimental Biology Meeting 2018, 2018-04-21 - 2018-04-25, San Diego. doi: 10.1096/fasebj.2018.32.1_supplement.884.6.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://doi.org/10.1096/fasebj.2018.32.1_supplement.884.6

Kurzfassung

Introduction Baroreflex activation through electrical carotid sinus stimulation has been developed for the treatment of patients with arterial hypertension not sufficiently responding to pharmacological therapy. Previous studies suggested that peripheral chemoreflex afferents located in proximity to carotid baroreceptors are tonically active in hypertensive patients and may inhibit baroreflex responses. Therefore, we hypothesized that peripheral chemoreflex activation attenuates the efficacy of electrical carotid sinus stimulation. Methods We screened 35 patients with an implanted electrical carotid sinus stimulator. Of those, 11 patients exhibited a consistent acute depressor response and were included in the study (7 men/4 women, age: 67±8 years, BMI: 31.6±5.2 kg/m2, 6±2 antihypertensive drug classes). We assessed responses to electrical baroreflex stimulation during normoxia, isocapnic hypoxia (SpO2: 79.0±1.5%), and hyperoxia (40% end‐tidal O2 fraction) by recording ECG, blood pressure (SBP), ventilation, SpO2, end‐tidal CO2 and O2 fractions, and muscle sympathetic nerve activity (MSNA). Results During normoxia, baroreflex activation reduced SBP from 164±27 to 151±25 mmHg (means±SD, p<0.001), HR from 64±13 to 61±13 bpm (p=0.002), and MSNA from 42±12 to 36±12 bursts/min (p=0.004). Hypoxia increased SBP 8±12 mmHg (p=0.057), HR 10±6 bpm (p<0.001), MSNA 7±7 bursts/min (p=0.031), and ventilation 10±7 l/min (p=0. 002). However, responses to electrical carotid sinus stimulation did not differ between hypoxic and hyperoxic conditions; SBP: −15±7 vs −14±8 mmHg (p=0.938), HR: −2±3 vs −2±2 bpm (p=0.701), and MSNA: −6±4 vs −4±3 bursts/min (p=0.531). Conclusion The main finding of our study is that moderate peripheral chemoreflex activation does not attenuate acute responses to electrical baroreflex activation therapy (BAT) in patients with resistant hypertension. These patients provide insight in human baroreflex physiology and baroreflex‐chemoreflex interactions that could not be gained otherwise.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/126087/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:The efficacy of electrical baroreflex activation therapy is independent of peripheral chemoreceptor modulation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heusser, K.Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center (DLR), Cologne, Germany.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Thöne, A.Clinical Research Center, Hannover Medical School, Hannover, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lipp, A.Department of Neurology, Charité University-Medicine Berlin, Berlin, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Menne, J.Department of Nephrology and Hypertension, Hannover Medical School, Hannover, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beige, J.Department of Nephrology and KfH Renal Unit, Hospital St. Georg Leipzig, Leipzig, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Reuter, H.University Hypertension Center, University of Cologne, Cologne, Germany, Department of Internal Medicine and Cardiology, Evangelisches Klinikum Köln, vDepartment III of Internal Medicine, Cardiac Center, University Hospital of Cologne, Cologne, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hoffmann, F.Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center (DLR), Cologne, Germany.;Department of Cardiology, Pneumology, and Angiology, Heart Center of the University of Cologne, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Halbach, M.Department of Cardiology, Pneumology, and Angiology, Heart Center of the University of Cologne, Cologne, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eckert, S.Department of Cardiology, Heart and Diabetes Centre North Rhine-Westphalia, University Hospital, Ruhr University Bochum, Bad Oeynhausen, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wallbach, M.Department of Nephrology & Rheumatology, University Medical Center Göttingen, Göttingen, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koziolek, M.Department of Nephrology & Rheumatology, University Medical Center Göttingen, Göttingen, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haarmann, H.Clinic for Cardiology and Pneumology, University Medical Center Göttingen, Göttingen, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Joyner, M.Department of Anesthesiology, Mayo Clinic, Rochester, Rochester, MNNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Paton, J.F.R.School of Physiology, Pharmacology and Neuroscience, University of Bristol, Bristol, United KingdomNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Diedrich, A.Division of Clinical Pharmacology, Vanderbilt University Medical Center, Nashville, TennesseeNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haller, H.Department of Nephrology and Hypertension, Hannover Medical School, Hannover, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jordan, J.Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center (DLR), Cologne, Germany and Lehrstuhl für Luft- und Raumfahrtmedizin, Universität zu Köln; Jens.Jordan (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4518-0706NICHT SPEZIFIZIERT
Tank, J.Cardiovascular Aerospace Medicine Department, Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center (DLR), Cologne, Germany; Jens.Tank (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5672-1187NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2018
Erschienen in:FASEB JOURNAL
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:32
DOI:10.1096/fasebj.2018.32.1_supplement.884.6
Seitenbereich:884.6-884.6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Baroreflex; Chemoreceptor Modulation
Veranstaltungstitel:Experimental Biology Meeting 2018
Veranstaltungsort:San Diego
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 April 2018
Veranstaltungsende:25 April 2018
Veranstalter :Federation of American Societies of Experimental Biology (FASEB)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Forschung unter Weltraumbedingungen
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R FR - Forschung unter Weltraumbedingungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Vorhaben Systemphysiologie (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin
Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Kardiovaskuläre Luft- und Raumfahrtmedizin
Hinterlegt von: Schrage, Larissa
Hinterlegt am:11 Jan 2021 14:40
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:30

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.