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Contributions of the EU Projects UnCoVerCPS and Enable-S3 to Highly Automated Driving in Conflict Situations

Heß, Daniel und Lapoehn, Stephan und Utesch, Fabian und Fischer, Martin und Schindler, Julian und Hesse, Tobias und Köster, Frank (2019) Contributions of the EU Projects UnCoVerCPS and Enable-S3 to Highly Automated Driving in Conflict Situations. AAET 2019, 05.-07. Feb. 2019, Braunschweig.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
2MB

Kurzfassung

Almost 50% of all urban traffic accidents involving personal injury occur in intersection and turnaround area. Left turn through oncoming traffic is challenging for both human and automated vehicles because of a variety of time critical factors to consider. In particular, the position and speed of oncoming and crossing road users and the consideration of their existential, measurement and behavioral uncertainties influence the collision-free outcome of such a risky scenario. Highly automated, connected vehicles can help to reduce the number of accidents in inner-city intersection situations if these uncertainties are taken into account. We describe the integration of a model-predictive planning method, possibilities for modeling and calculating conflict areas based on geometric lane information, the calculation of conflict times based on behavioral predictions of observed road users and the interaction with the driver of the highly automated vehicle. The function is evaluated in field tests for the two EU funded projects Enable-S3 and UnCoVerCPS.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/125883/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Contributions of the EU Projects UnCoVerCPS and Enable-S3 to Highly Automated Driving in Conflict Situations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heß, DanielDaniel.Hess (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6976-4189NICHT SPEZIFIZIERT
Lapoehn, StephanStephan.Lapoehn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Utesch, FabianFabian.Utesch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3830-5777NICHT SPEZIFIZIERT
Fischer, MartinMa.Fischer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8435-4321NICHT SPEZIFIZIERT
Schindler, Julianjulian.schindler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5398-8217NICHT SPEZIFIZIERT
Hesse, TobiasTobias.Hesse (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2346-2035NICHT SPEZIFIZIERT
Köster, FrankFrank.Koester (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 Februar 2019
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Automated Driving
Veranstaltungstitel:AAET 2019
Veranstaltungsort:Braunschweig
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:05.-07. Feb. 2019
Veranstalter :ITS mobility
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik
Hinterlegt von: Heß, Daniel
Hinterlegt am:25 Jan 2019 13:53
Letzte Änderung:20 Jun 2021 15:52

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