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STRUCTURAL DESIGN AND TESTING OF A TAILORED SKIN SINGLE DUCT (TSSD) FIN APPLICATION

Schneider, Marvin und Horn, Matthias und Ritt, Stefan Andreas und Seitz, Arne (2018) STRUCTURAL DESIGN AND TESTING OF A TAILORED SKIN SINGLE DUCT (TSSD) FIN APPLICATION. ICAS 2018, Belo Horizonte, Brasilien. ISBN 978-3-932182-88-4.

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Kurzfassung

In order to increase the efficiency of air travel and to reach the goals of the European Strategy Flightpath 2050, the fuel consumption of modern airplanes has to decrease significantly. One approach towards a more ecological aircraft design is the boundary layer laminarization trough Hybrid Laminar Flow Control (HLFC) technology that reduces the aerodynamic resistance by enlarging the laminar flow region. A promising way to integrate the HLFC method into an aircraft structure is the chamberless so called Tailored Skin Single Duct (TSSD) concept developed at the German Aerospace Center (DLR). In the following text the makeup of the system is outlined and the applied boundary conditions are presented. The aerodynamic concept is discussed and the undertaken experiments to characterize and configure the outer skin are explained. Due to the porous outer skin a sealing strategy is required and experiments were carried out to find passable material properties. That is also driven by the idea to make the system detachable for service and maintaining duties. Since the new design comes with fewer restrictions to the underlying structure compared to the state of the art chamber-setup, an optimization tool was developed and used to find an efficient makeup.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/125347/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:STRUCTURAL DESIGN AND TESTING OF A TAILORED SKIN SINGLE DUCT (TSSD) FIN APPLICATION
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schneider, MarvinMarvin.Schneider (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4110-8443NICHT SPEZIFIZIERT
Horn, MatthiasMatthias.Horn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5092-2415NICHT SPEZIFIZIERT
Ritt, Stefan Andreasstefan-andreas.ritt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5330-509XNICHT SPEZIFIZIERT
Seitz, Arnearne.seitz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 September 2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
ISBN:978-3-932182-88-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:HLFC, TSSD, Hybrid Laminar Flow Control, Boundary layer suction, NACOR
Veranstaltungstitel:ICAS 2018
Veranstaltungsort:Belo Horizonte, Brasilien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt), L - Systeme und Kabine (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Bauteilgestaltung und Fertigungstechnologien
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Strukturelle Integrität
Hinterlegt von: Schneider, Marvin
Hinterlegt am:05 Jan 2019 12:43
Letzte Änderung:13 Mär 2023 13:40

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