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Generating potential actuation architectures for multifunctional flight control surfaces using a Design Structure Matrix clustering algorithm

Akoto, Leonel Chama und Bertram, Oliver (2018) Generating potential actuation architectures for multifunctional flight control surfaces using a Design Structure Matrix clustering algorithm. CEAS Aeronautical Journal, Seiten 1-25. Springer. doi: 10.1007/s13272-018-0332-1. ISSN 1869-5590.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/s13272-018-0332-1

Kurzfassung

Driven by the need for more ecofriendly air transport impact on the environment, the evolution of flight control systems is tailored towards the design of multifunctional systems (e.g., the flaps, which are typically used for providing high lift, could additionally be used for roll control, or for span-wise lift distribution to reduce wing loads). The subsystems which actuate the control surfaces are very complex, composed of hundreds of components working together. Designing new concepts to accommodate the multifunctional flight control requirements is a complex and demanding task. Using Design Structure Matrix methods for generating alternative system architectures is a promising way for extensively exploring the solution space, not restricted to the boundaries of limited modifications of existing solutions. Thus, this paper demonstrates the possibility of using a hierarchical stochastic Design Structure Matrix clustering method, together with a multifunctional requirement, to generate alternative actuation system architectures. It is shown that, with this approach, near-optimal architectures based on multifunctional requirements can be generated and alternatives can be evaluated for system-level impact. In this study, different architectures are created, and the top 3 analyzed based on their success in achieving the multifunctional requirement. This study demonstrates the possibility of generating alternative actuation system concepts optimized for multifunctional requirements, not limited to small local improvements of existing

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/124969/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Generating potential actuation architectures for multifunctional flight control surfaces using a Design Structure Matrix clustering algorithm
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Akoto, Leonel ChamaLeonel.Akoto (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bertram, Oliveroliver.bertram (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7732-9280NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:24 September 2018
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/s13272-018-0332-1
Seitenbereich:Seiten 1-25
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Henke, RolfNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schilgerius, Silviasilvia.schilgerius (at) springer.atNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hillenherms, CorneliaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aircraft, High lift, Actuation Systems, Design structure matrix Architecture Clustering, Hierarchy Preliminary design
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Systeme und Kabine (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Sichere Systeme und System Engineering
Hinterlegt von: Akoto, Leonel Chama
Hinterlegt am:13 Dez 2018 10:40
Letzte Änderung:21 Nov 2023 09:11

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