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Active Separation Control at the Pylon-Wing Junction of a Real-Scale Model

Schlösser, Philipp und Soudakov, Vitaly und Bauer, Matthias und Wild, Jochen (2018) Active Separation Control at the Pylon-Wing Junction of a Real-Scale Model. AIAA Journal, 57 (1), Seiten 132-141. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.J057345. ISSN 0001-1452.

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9MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/1.J057345

Kurzfassung

The effect of active flow control on local flow separation behind the installation Location of an ultra-high-bypass-ratio nacelle is investigated in a real-scale experiment at the TsAGI T-101 wind tunnel. The investigated model represents a swept 2.5D-section of the pylon-wing junction in landing configuration. A flow control system employing periodic excitation is integrated into the unprotected leading edge inboard of the pylon. Tuft visualization as well as pressure and force measurements are used to investigate the vortex-dominated base flow and the effect of active flow control. It is shown that the flow control effect is governed by the normalized parameters of flow control, the momentum coefficient and the velocity ratio, and is largely independent of the free-stream Mach and Reynolds number within the investigated range. The influence of a variation of the momentum coefficient c_µ on the lift gain is investigated. At the highest Reynolds number of Re = 10.7 · 10^6 an application of active flow control with c_µ = 1:08% fully eliminates local separation and increases total lift by approximately 2% of the respective baseline value across a range of 5 degrees in angle of attack.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/124549/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Active Separation Control at the Pylon-Wing Junction of a Real-Scale Model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schlösser, PhilippAirbus Defence and SapceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Soudakov, VitalyTsAGINICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bauer, MatthiasNavastoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wild, JochenJochen.Wild (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2303-3214NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:28 Oktober 2018
Erschienen in:AIAA Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:57
DOI:10.2514/1.J057345
Seitenbereich:Seiten 132-141
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0001-1452
Status:veröffentlicht
Stichwörter:high-lift, active flow control, separation control, aircraft, pulsed blowing, pulsed jet actuation, wind tunnel test, full scale
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Wild, Dr.-Ing. Jochen
Hinterlegt am:14 Dez 2018 14:04
Letzte Änderung:20 Jun 2021 15:51

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