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Estimation of airframe weight reduction by integration of piezoelectric and guided wave-based structural health monitoring

Dienel, Christoph P. und Meyer, Hendrik und Werwer, Malte und Willberg, Christian (2018) Estimation of airframe weight reduction by integration of piezoelectric and guided wave-based structural health monitoring. Structural Health Monitoring. SAGE Publications. doi: 10.1177/1475921718813279. ISSN 1475-9217.

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Kurzfassung

Current design rules are analyzed and challenged by considering better damage-detection capabilities offered by structure health monitoring systems. The weight-saving potential associated to the integration of such sensing systems is discussed with regards to structural and structure health monitoring system design. Three prospective scenarios are analyzed and considered in a specific use case. According to the most promising scenario (i.e. robust detectability of damages larger than 300 mm2), structural weight reductions of approximately 9% can be achieved. Considering the weight added by the structure health monitoring system, effective weight savings in the order of 5% are achievable. Although this potential is rather modest, applying structure health monitoring systems on structures mainly driven by the damage tolerance criterion is expected to provide reductions far beyond 5%.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/123946/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Estimation of airframe weight reduction by integration of piezoelectric and guided wave-based structural health monitoring
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dienel, Christoph P.Christoph.Dienel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meyer, Hendrikhendrik.meyer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Werwer, Maltemalte.werwer (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Willberg, ChristianChristian.Willberg (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2433-9183NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2018
Erschienen in:Structural Health Monitoring
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1177/1475921718813279
Verlag:SAGE Publications
ISSN:1475-9217
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Airframe, weight reduction, design rules, system weight, carbon fiber reinforced plastic, structure health monitoring, integrated vehicle health management
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt), L - Systeme und Kabine (alt), L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Strukturmechanik
Institut für Instandhaltung und Modifikation > Prozessoptimierung und Digitalisierung
Hinterlegt von: Willberg, Dr.-Ing. Christian
Hinterlegt am:03 Dez 2018 09:00
Letzte Änderung:08 Nov 2023 15:02

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