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Adaptive Path Planning for Unmanned Aircraft using In-flight Wind Velocity Estimation

Benders, Sebastian und Wenz, Andreas W. und Johansen, Tor A. (2018) Adaptive Path Planning for Unmanned Aircraft using In-flight Wind Velocity Estimation. In: 2018 International Conference on Unmanned Aircraft Systems, ICUAS 2018, 483 -492. Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE). 2018 International Conference on Unmanned Aircraft Systems (ICUAS), 2018-06-12 - 2018-06-15, Dallas, TX, USA. doi: 10.1109/ICUAS.2018.8453341. ISBN 978-153861353-5.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Offizielle URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/8453341/

Kurzfassung

Small fixed-wing unmanned aerial vehicle’s path following performance is highly dependent to the local prevailing wind conditions because of their limited airspeed and flight envelope. In the proposed approach the path following performance is improved, not by optimized control algorithms, but by using wind adaptive path planning. We use a wind velocity estimation, which is capable of estimating steady and turbulent wind using a basic set of small unmanned aircraft on-board sensors. The path planning algorithm considers the aircraft’s kinematics, flight envelope and wind estimate. Simulation results show an improved path following performance and a better exploitation of the flight performance of an unmanned aircraft by the use of the wind adaptive path planning algorithm.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/121706/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Adaptive Path Planning for Unmanned Aircraft using In-flight Wind Velocity Estimation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Benders, SebastianSebastian.Benders (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wenz, Andreas W.andreas.wenz (at) ntnu.noNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Johansen, Tor A.tor.arne.johansen (at) ntnu.noNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:12 Juni 2018
Erschienen in:2018 International Conference on Unmanned Aircraft Systems, ICUAS 2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/ICUAS.2018.8453341
Seitenbereich:483 -492
Verlag:Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE)
Name der Reihe:2018 International Conference on Unmanned Aircraft Systems (ICUAS)
ISBN:978-153861353-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Unmanned Aircraft, UAV, Path Planning, Wind, Skywalker X8
Veranstaltungstitel:2018 International Conference on Unmanned Aircraft Systems (ICUAS)
Veranstaltungsort:Dallas, TX, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 Juni 2018
Veranstaltungsende:15 Juni 2018
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Systeme und Kabine (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Unbemannte Luftfahrzeuge
Hinterlegt von: Benders, Sebastian
Hinterlegt am:24 Sep 2018 13:48
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:25

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