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Modification of the SSG/LRR-omega RSM for Turbulent Boundary Layers at Adverse Pressure Gradient with Separation Using the New DLR VicToria Experiment

Knopp, Tobias und Novara, Matteo und Schanz, Daniel und Geisler, Reinhard und Philipp, Florian und Schroll, Michael und Willert, Christian und Schröder, Andreas (2020) Modification of the SSG/LRR-omega RSM for Turbulent Boundary Layers at Adverse Pressure Gradient with Separation Using the New DLR VicToria Experiment. In: 21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics, 142, Seiten 80-89. Springer Nature. 21. STAB/DGLR Symposium 2018, 6.-7. Nov. 2018, Darmstadt. doi: 10.1007/978-3-030-25253-3_8. ISBN 978-3-030-25252-6. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-25253-3_8

Kurzfassung

We present a turbulent boundary layer flow experiment at a high Reynolds number and at a significant adverse pressure gradient leading to separation, which was performed within the DLR project VicToria. We describe the design of the test case, the set-up in the wind-tunnel, and the measurement technique using particle imaging and particle tracking with the novel Shake-The-Box technique. We present the experimental results for the mean velocity profiles and a wall-law for adverse pressure gradients. Then we consider RANS turbulence modelling and propose a modification of the equation for the dissipation rate ω in the SSG/LRR-ω model, so that the modified model can predict the proposed wall-law at adverse pressure gradients. Finally we show numerical results using the modified SSG/LRR-ω model. The modifications cause a reduction of the near-wall flow velocity at adverse pressure gradients making the modified model more susceptible for flow separation. Both observations are in good agreement with the experimental data.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/121699/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Print ISBN 978-3-030-25252-6 Online ISBN 978-3-030-25253-3 ISSN-electronic 1860-0824
Titel:Modification of the SSG/LRR-omega RSM for Turbulent Boundary Layers at Adverse Pressure Gradient with Separation Using the New DLR VicToria Experiment
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Knopp, TobiasTobias.Knopp (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3161-5353NICHT SPEZIFIZIERT
Novara, Matteomatteo.novara (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schanz, Danieldaniel.schanz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Geisler, ReinhardReinhard.Geisler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0006-8838-3713NICHT SPEZIFIZIERT
Philipp, FlorianFlorian.Philipp (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schroll, MichaelMichael.Schroll (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0736-546XNICHT SPEZIFIZIERT
Willert, ChristianChris.Willert (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1668-0181NICHT SPEZIFIZIERT
Schröder, Andreasandreas.schroeder (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6971-9262NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2020
Erschienen in:21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:142
DOI:10.1007/978-3-030-25253-3_8
Seitenbereich:Seiten 80-89
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, Andreasandreas.dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldInstitut für Aerodynamik und Gasdynamik Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Tropea, CameronFachgebiet Strömungslehre und Aerodynamik, TU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jakirlic, SuadTU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Nature
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-030-25252-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Turbulent boundary layer; adverse pressure Gradient; particle Image velocimetry; scaling; wall law; RANS turbulence modelling
Veranstaltungstitel:21. STAB/DGLR Symposium 2018
Veranstaltungsort:Darmstadt
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:6.-7. Nov. 2018
Veranstalter :STAB/DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - VicToria (alt)
Standort: Göttingen , Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Institut für Antriebstechnik > Triebwerksmesstechnik
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Knopp, Dr.rer.nat. Tobias
Hinterlegt am:15 Nov 2018 15:37
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:38

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