elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The New Specific Operations Risk Assessment Approach for UAS Regulation Compared to Common Civil Aviation Risk Assessment

Nikodem, Florian und Bierig, Andreas und Dittrich, Jörg Steffen (2018) The New Specific Operations Risk Assessment Approach for UAS Regulation Compared to Common Civil Aviation Risk Assessment. DLRK 2018, 2018-09-04 - 2018-09-06, Friedrichshafen, Deutschland.

[img] PDF
536kB

Kurzfassung

Unmanned aircraft systems (UAS) of all shapes and scales are enjoying increasing popularity. An UAS’ purpose and scale can reach from very small toys up to large systems the size of common civil aircraft and able to transport several tons of payload or even passengers. In recent years, the European Aviation Safety Agency (EASA) began to develop a regulatory framework for all kinds of UAS. In traditional civil aircraft, critical failures pose a high risk for humans such as pilots, cabin crew or passengers. For UAS, the potential risk of fatalities and damage to critical infrastructure depends on the actual operation in combination with the operational environment. Therefore, the focus of the regulation can be changed from an aircraft centric risk assessment towards an operation centric risk assessment. Throughout this paper, an overview of the latest regulatory developments in the UAS category is given. Furthermore, the paper describes and discusses the similarities and differences between a common civil aviation qualitative risk assessment and the new Specific categories operation centric risk assessment approach by the EASA.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/121660/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:The New Specific Operations Risk Assessment Approach for UAS Regulation Compared to Common Civil Aviation Risk Assessment
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Nikodem, FlorianFlorian.Nikodem (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bierig, AndreasAndreas.Bierig (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dittrich, Jörg Steffenjoerg.dittrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:30 August 2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Unmanned, UAV, UAS, SORA, Risk Assessment
Veranstaltungstitel:DLRK 2018
Veranstaltungsort:Friedrichshafen, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:4 September 2018
Veranstaltungsende:6 September 2018
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Sichere Systeme und System Engineering
Institut für Flugsystemtechnik > Unbemannte Luftfahrzeuge
Hinterlegt von: Nikodem, Florian
Hinterlegt am:13 Sep 2018 13:47
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:25

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.