elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Identification of optimal rendezvous and separation areas for formation flight under consideration of wind.

Marks, Tobias und Swaid, Majed und Lührs, Benjamin und Gollnick, Volker (2018) Identification of optimal rendezvous and separation areas for formation flight under consideration of wind. 31st Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, 2018-09-09 - 2018-09-14, Belo Horizonte, Brasilien.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The paper analyzes the influence of wind on the optimal rendezvous and separation points of a two-aircraft aerodynamic formation flight. For a set of origin and destination airports the optimal formation routing is determined for each day of the year 2012 using an optimal control approach and a pattern search optimization to maximize the benefits estimated by a surrogate model. The resulting formation geometries are recalculated to enhance the benefit estimation and subsequently compared to the cases with fixed rendezvous and separation locations. It is shown, that wind effects account for a large variability of the achievable benefits as well as of the geographic location of the optimal rendezvous and separation points. A fixation of these locations leads to a significant reduction of the achievable benefits.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/121249/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Identification of optimal rendezvous and separation areas for formation flight under consideration of wind.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Marks, TobiasTobias.Marks (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4225-5672NICHT SPEZIFIZIERT
Swaid, Majedmajed.swaid (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lührs, BenjaminBenjamin.Lührs (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gollnick, VolkerVolker.Gollnick (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2018
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:Formationsflug, wind effects, fuel saving
Veranstaltungstitel:31st Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences
Veranstaltungsort:Belo Horizonte, Brasilien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2018
Veranstaltungsende:14 September 2018
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Luftverkehrskonzepte und Betrieb (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme > Luftverkehrsinfrastrukturen und Prozesse
Hinterlegt von: Marks, Dr.-Ing. Tobias
Hinterlegt am:12 Sep 2018 13:51
Letzte Änderung:12 Jun 2024 15:06

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.