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The Running Behaviour of an Elastic Wheelset

Kaiser, Ingo und Popp, Karl (2004) The Running Behaviour of an Elastic Wheelset. ICTAM, 2004-08-15 - 2004-08-21, Warsaw, Poland.

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Kurzfassung

The wheelset is the central element of a railway vehicle, responsible for support and guidance. For simulations of the low-frequent behaviour, the wheelsets are usually considered as rigid bodies. However, the wheel-rail contact is a strong nonlinear element which can be very sensitive even to small relative motions of wheel and rail. Therefore, the wheelsets and the rails are modelled as elastic bodies by using a modal synthesis. The required shape functions are obtained by Finite Element calculations. To investigate the influence of the structural flexibility, the simulation is performed with and without taking into account the elasticity of the wheelsets and the rails. The comparison of the results shows, that the so called critical speed drastically drops to lower travelling speeds, if the structural flexibility is taken into account. Beyond this critical speed, a dangerous limit cycle occurs. Furthermore, the structural flexibility leads to larger amplitudes of the motions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/12083/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Zusätzliche Informationen:LIDO-Berichtsjahr=2004,
Titel:The Running Behaviour of an Elastic Wheelset
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kaiser, IngoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Popp, KarlUniversität HannoverNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2004
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:running behaviour, elastic wheel set
Veranstaltungstitel:ICTAM
Veranstaltungsort:Warsaw, Poland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:15 August 2004
Veranstaltungsende:21 August 2004
Veranstalter :IUTAM
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - ViFa (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Robotik und Mechatronik (bis 2012) > Systemdynamik und Regelungstechnik (war Entwurfsorientierte Regelungstechnik)
Hinterlegt von: Klauer, Monika
Hinterlegt am:21 Jul 2006
Letzte Änderung:24 Apr 2024 18:59

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