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A Method for Approximate Prediction of Laminar-Turbulent Transition on Helicopter Rotors

Heister, C. C. (2018) A Method for Approximate Prediction of Laminar-Turbulent Transition on Helicopter Rotors. Journal of the American Helicopter Society, 63 (3), Seiten 1-14. American Helicopter Society. doi: 10.4050/JAHS.63.032008. ISSN 0002-8711.

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Kurzfassung

An approximate method is presented to predict the laminar-turbulent transition onset within the unsteady Reynolds-averaged Navier-Stokes (URANS) simulations of helicopter rotors. Based on the presented method, the influence of laminar flow on the required rotor power and generated rotor thrust is investigated and compared to fully turbulent results. To compute the laminar boundary layer, an integral method according to Schlichting/Walz and a set of rotating velocity profiles according to Blaser and Velkoff are used. The laminar-turbulent transition onset is predicted by empirical criteria with respect to Tollmien-Schlichting and crossflow instabilities, bypass mechanisms, and attachment line contamination. The method presented accounts for the turbulence-level variation of the simulated rotor wake. A detection of the boundary layer edge within the URANS solution is not required. The approximate method is validated using the experimental onset positions of representative transition test cases. This includes a laminar flow airfoil and a swept wing. To cover a rotor in forward flight, the onset positions on the model rotor of a Mach-scaled helicopter configuration are computed and compared to available hot-film measurements. In general, the predicted laminar flow lengths on the rotor blades reduce the required rotor power by 4-5%. The rotor thrust remains practically unaffected.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/120769/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:A Method for Approximate Prediction of Laminar-Turbulent Transition on Helicopter Rotors
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heister, C. C.christoph.heister (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:3 Juli 2018
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:63
DOI:10.4050/JAHS.63.032008
Seitenbereich:Seiten 1-14
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAmerican Helicopter SocietyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Helicopter Society
ISSN:0002-8711
Status:veröffentlicht
Stichwörter:helicopter, aerodynamics, transition
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, BS
Hinterlegt von: Schwarz, Dr.-Ing. Thorsten
Hinterlegt am:03 Jul 2018 08:49
Letzte Änderung:30 Okt 2023 14:33

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