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Dynamic Stall Computations of Double-Swept Rotor Blades (Vollbeitrag)

Kaufmann, Kurt und Müller, Martin Michael und Gardner, Anthony (2020) Dynamic Stall Computations of Double-Swept Rotor Blades (Vollbeitrag). In: 21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics, 142, Seiten 351-361. Springer Nature. 21. STAB/DGLR Symposium 2018, 2018-11-06 - 2018-11-07, Darmstadt. doi: 10.1007/978-3-030-25253-3_34. ISBN 978-3-030-25252-6. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-25253-3_34

Kurzfassung

A new design of a Mach-scaled double-swept rotor configuration is investigated by means of unsteady Reynolds-averaged Navier-Stokes computations using the DLR-TAU Code. The investigated rotor frequency of 23.6 Hz results in a Reynolds number of 350,000 and a Mach number of 0.21 at 75% radius. Two highly resolved dynamic stall cases with a sinusoidal pitching are considered and the results are compared to similar numerical computations using a parabolic blade-tip. The flow generated by the double-swept rotor configuration first stalls in the vicinity of the blade-tip, whereas for the parabolic blade-tip the stall process starts further inboard. In addition, the flow field of the double-swept rotor can be separated into two parts: outboard and inboard of the double-swept region. The lift inboard at r/R = 0.70 starts to stall at Theta_root = 32.9° and is delayed compared to the outboard region at r/R = 0.90, where lift stall occurs at Theta_root = 30.9°.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/120749/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Print ISBN 978-3-030-25252-6 Online ISBN 978-3-030-25253-3 ISSN-electronic 1860-0824
Titel:Dynamic Stall Computations of Double-Swept Rotor Blades (Vollbeitrag)
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kaufmann, KurtKurt.Kaufmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2276-3386NICHT SPEZIFIZIERT
Müller, Martin MichaelM-MMueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthonyanthony.gardner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1176-3447NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2020
Erschienen in:21st STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:142
DOI:10.1007/978-3-030-25253-3_34
Seitenbereich:Seiten 351-361
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, Andreasandreas.dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldInstitut für Aerodynamik und Gasdynamik Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) DLR.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Tropea, CameronFachgebiet Strömungslehre und Aerodynamik, TU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jakirlic, SuadTU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Nature
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-030-25252-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CFD, dynamic stall, helicopter aerodynamics
Veranstaltungstitel:21. STAB/DGLR Symposium 2018
Veranstaltungsort:Darmstadt
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 November 2018
Veranstaltungsende:7 November 2018
Veranstalter :STAB/DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Hinterlegt von: Winkels, Elisabeth
Hinterlegt am:15 Nov 2018 11:59
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:24

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