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LPV feedforward control of semi-active suspensions for improved roll stability

Fleps-Dezasse, Michael und Bünte, Tilman und Svaricek, Ferdinand und Brembeck, Jonathan (2018) LPV feedforward control of semi-active suspensions for improved roll stability. Control Engineering Practice, 78, Seiten 1-11. Elsevier. doi: 10.1016/j.conengprac.2018.06.007. ISSN 0967-0661.

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Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0967066118301394

Kurzfassung

This work augments an existing LPV feedback controller by a new LPV feedforward filter to improve the stability of a vehicle subject to driver-induced roll disturbances. In particular, the proposed LPV feedforward filter is designed by a Full-Information control approach and uses the saturation indicator concept to consider the restrictive state-dependent force constraints of semi-active dampers. Hence, in the event of saturation, the feedforward filter reduces its contribution to the control signal. The roll stability improvement due to the LPV feedforward filter is demonstrated by lane change experiments.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/120644/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:LPV feedforward control of semi-active suspensions for improved roll stability
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fleps-Dezasse, Michaelmichael.fleps-dezasse (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bünte, TilmanTilman.Buente (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7214-5183NICHT SPEZIFIZIERT
Svaricek, Ferdinandferdinand.svaricek (at) unibw.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brembeck, Jonathanjonathan.brembeck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7671-5251NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2018
Erschienen in:Control Engineering Practice
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:78
DOI:10.1016/j.conengprac.2018.06.007
Seitenbereich:Seiten 1-11
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Huang, B.Dept. of Chemical and Materials Engineering, University of AlbertaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISSN:0967-0661
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Vehicle dynamics Suspension control Actuator constraints Linear-parameter varying control Feedforward control
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik
Hinterlegt von: Bünte, Dr.-Ing. Tilman
Hinterlegt am:25 Jun 2018 16:34
Letzte Änderung:20 Nov 2023 13:57

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