Mocanu, Tudor and Winkler, Christian and Kuhnimhof, Tobias (2018) The travel demand impacts of fare-free regional public transport in Germany. Internationales Verkehrswesen, 70 (1), pp. 38-41. Deutscher Verkehrs Verlag Media Group, Hamburg. ISSN 0020-9511.
PDF
- Only accessible within DLR
394kB |
Official URL: https://www.internationales-verkehrswesen.de/international-transportation-2018/
Abstract
The pressure on city administrations in the EU to comply with European NO2 limits increases. Therefore, new ideas and solutions that can be implemented short term are sought. One idea being intensively discussed in Germany is providing fare-free public transport in cities. The paper presents likely travel demand impacts of this measure as modelled with the German national transport model DEMO. Results show a significant increase of public transport trips and kilometres under such a scenario. However, passenger car vehicle kilometres would only decrease moderately indicating only small reductions of urban NO2 emissions due to fare-free public transport. Der Druck auf die Stadtverwaltungen und Länder in der Europäischen Union zur Einhaltung der NO2-Grenzwerte steigt. Aus diesem Grund werden neue Ideen und kurzfristig umsetzbare Lösungen zur Reduzierung der Emissionen gesucht. Eine Idee, die vor kurzer Zeit in Deutschland kontrovers diskutiert wurde, ist die Einführung eines Nulltarifs im Öffentlichen Personennahverkehr (ÖPNV) in Städten. Die möglichen verkehrlichen Wirkungen einer solchen Maßnahme wurden mit Hilfe des deutschlandweiten Verkehrsmodells DEMO quantifiziert. Im vorliegenden Beitrag werden die Ergebnisse vorgestellt und diskutiert. Die Ergebnisse zeigen signifikante Erhöhungen der Anzahl der Wege und der Verkehrsleistungen im Öffentlichen Personennahverkehr. Allerdings gehen die Fahrleistungen des PKW-Verkehrs nur moderat zurück, was auf eher geringe Rückgänge der städtischen NO2-Emissionen infolge eines kostenfreien ÖPNV hindeutet.
Item URL in elib: | https://elib.dlr.de/120469/ | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Document Type: | Article | ||||||||||||||||
Title: | The travel demand impacts of fare-free regional public transport in Germany | ||||||||||||||||
Authors: |
| ||||||||||||||||
Date: | May 2018 | ||||||||||||||||
Journal or Publication Title: | Internationales Verkehrswesen | ||||||||||||||||
Refereed publication: | Yes | ||||||||||||||||
Open Access: | No | ||||||||||||||||
Gold Open Access: | No | ||||||||||||||||
In SCOPUS: | No | ||||||||||||||||
In ISI Web of Science: | No | ||||||||||||||||
Volume: | 70 | ||||||||||||||||
Page Range: | pp. 38-41 | ||||||||||||||||
Publisher: | Deutscher Verkehrs Verlag Media Group, Hamburg | ||||||||||||||||
Series Name: | International Transportation | ||||||||||||||||
ISSN: | 0020-9511 | ||||||||||||||||
Status: | Published | ||||||||||||||||
Keywords: | Public transport, transport model, nitrogen dioxide, Germany | ||||||||||||||||
HGF - Research field: | Aeronautics, Space and Transport | ||||||||||||||||
HGF - Program: | Transport | ||||||||||||||||
HGF - Program Themes: | Transport System | ||||||||||||||||
DLR - Research area: | Transport | ||||||||||||||||
DLR - Program: | V VS - Verkehrssystem | ||||||||||||||||
DLR - Research theme (Project): | V - Transport und Klima (old), V - Verkehrsentwicklung und Umwelt II (old) | ||||||||||||||||
Location: | Berlin-Adlershof | ||||||||||||||||
Institutes and Institutions: | Institute of Transport Research | ||||||||||||||||
Deposited By: | Mocanu, Tudor | ||||||||||||||||
Deposited On: | 11 Jan 2019 10:41 | ||||||||||||||||
Last Modified: | 28 Mar 2023 23:51 |
Repository Staff Only: item control page