elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Method to optimize NVH-behaviour of a brushless electrically excited synchronous machine

Spielmann, Hagen und Friedrich, Horst E. (2018) Method to optimize NVH-behaviour of a brushless electrically excited synchronous machine. In: 2018 13th International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies, EVER 2018. 2018 Thirteenth International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies (EVER), 2018-04-10 - 2018-04-12, Monte-Carlo, Monaco. doi: 10.1109/EVER.2018.8362357. ISBN 978-153865966-3.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
4MB

Offizielle URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/8362357/

Kurzfassung

As part of the ongoing NGC-project (Next Generation Car) related to the research of new technologies for future road vehicles at the DLR, this paper is dedicated to the substitution of an optimization method of a brushless electrically excited synchronous machine for use in electrical vehicles. In this application high torque densities and small vibrations are needed, so an optimization of torque and torque ripple is done. As optimization parameters torque ripple reduction techniques as skewing, cosine formed tooth and width of tooth are chosen. The combined multi-parameter optimization is necessary because of interactions between the optimization parameter effects. An analysis for a machine of 25 kW, used in urban electric vehicles, is done with different excitations to build up the working points. The results show a large effect of increasing skewing to decrease torque and increase ripples independent of excitation. The effects of the other techniques are smaller. The cosine form has in the example optimization a strong dependency on excitation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/120395/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Method to optimize NVH-behaviour of a brushless electrically excited synchronous machine
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Spielmann, HagenHagen.Spielmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0003-1703-440X171081739
Friedrich, Horst E.horst.friedrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2018
Erschienen in:2018 13th International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies, EVER 2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/EVER.2018.8362357
ISBN:978-153865966-3
Status:veröffentlicht
Stichwörter:electrically excited synchronous machine, torque ripple, skewing, cosine formed tooth, tooth width, brushless energy transmission
Veranstaltungstitel:2018 Thirteenth International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies (EVER)
Veranstaltungsort:Monte-Carlo, Monaco
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:10 April 2018
Veranstaltungsende:12 April 2018
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC-Antriebsstrang (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Alternative Energiewandler
Hinterlegt von: Spielmann, Hagen
Hinterlegt am:10 Jul 2018 10:39
Letzte Änderung:06 Nov 2024 09:23

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.