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Assessment of the mesh refinement influence on the computed flow-fields about a model train in comparison with wind tunnel measurements

Weinman, K.A und Fragner, M.M und Deiterding, Ralf und Heine, Daniela und Fey, Uwe und Braenstroem, F. und Schultz, B. und Wagner, Claus (2018) Assessment of the mesh refinement influence on the computed flow-fields about a model train in comparison with wind tunnel measurements. Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics, 179, Seiten 102-117. Elsevier. doi: 10.1016/j.jweia.2018.05.005. ISSN 0167-6105.

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Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.jweia.2018.05.005

Kurzfassung

A consistent mesh refinement study, relating to the prediction of aerodynamic forces about an experimentally validated reference train geometry, is presented in this paper. The flow about a high-speed train has a multi-scale character which poses challenges for the design of computationally effective meshes. The purpose of this study is to assist in the development of guidelines for effective drag prediction of high-speed trains using numerical simulation. These guidelines should assist CFD practitioners by identifying the regions of the mesh that are critical for the correct estimation of drag as well as providing information on appropriate mesh characteristics, such as volume and surface element length scales. Numerical assessments are validated against an experimental drag measurement program and the extent to which RANS is sufficiently predictive for industrial design is discussed. The results obtained in the work suggest that the mesh about the train nose is essential for the proper assessment of the aerodynamic drag acting on the vehicle.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/120360/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Online: 28. Mai 2018
Titel:Assessment of the mesh refinement influence on the computed flow-fields about a model train in comparison with wind tunnel measurements
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weinman, K.Akeith.weinman (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fragner, M.MHochschule HannoverNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Deiterding, RalfUniversity of SouthamptonNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heine, Danieladaniela.heine (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7967-5542NICHT SPEZIFIZIERT
Fey, Uweuwe.fey (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Braenstroem, F.Bombardier Transportation GmbH.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schultz, B.Bombardier Transportation GmbH.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, Clausclaus.wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2018
Erschienen in:Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:179
DOI:10.1016/j.jweia.2018.05.005
Seitenbereich:Seiten 102-117
Verlag:Elsevier
Name der Reihe:Elsevier
ISSN:0167-6105
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamic drag; Mesh refinement; Mesh sensitivity; PIV
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Weinman, Dr.phil. Keith
Hinterlegt am:27 Jun 2018 09:55
Letzte Änderung:02 Nov 2023 09:54

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