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Modeling combustion chamber acoustics using the DLR TAU code

Horchler, Tim und Armbruster, Wolfgang und Hardi, Justin und Karl, Sebastian und Hannemann, Klaus und Gernoth, Andreas und De Rosa, Marco (2018) Modeling combustion chamber acoustics using the DLR TAU code. In: Space Propulsion Conference 2018. Space Propulsion Conference 2018, 14.-18. Mai 2018, Sevilla, Spanien.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
5MB

Offizielle URL: http://spacepropulsion2018.com/proceedings2018/

Kurzfassung

This paper investigates the numerical properties of the DLR TAU code as a tool for combustion instability research. Starting from simple ideal gas test cases of closed cavities, frequencies and damping properties of acoustic eigenmodes are determined and compared to experimental and analytical results. Different methods for calculating damping properties and eigenmode extraction are shown and discussed. A detailed study of the TAU boundary conditions shows their acoustic properties and equivalent acoustic type. Also, results for a simplified partially-reflecting boundary condition are shown. Realistic three-dimensional transversal modes and their damping properties are investigated using a cold-flow combustion chamberlike geometry. The results are compared to experimental and numerical results from the literature. The study concludes with numerical results of a combustion chamber injector coupling in a breadboard experiment designed as a future benchmark experiment to deliver suitable data for CFD Validation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/120225/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Modeling combustion chamber acoustics using the DLR TAU code
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Horchler, Timtim.horchler (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Armbruster, WolfgangWolfgang.Armbruster (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4859-4173NICHT SPEZIFIZIERT
Hardi, JustinJustin.Hardi (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3258-5261NICHT SPEZIFIZIERT
Karl, SebastianSebastian.Karl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5558-6673NICHT SPEZIFIZIERT
Hannemann, Klausklaus.hannemann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gernoth, AndreasESA, ESTEC, Noordwijk, NiederlandeNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
De Rosa, MarcoESA, ESTEC, Noordwijk, NiederlandeNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2018
Erschienen in:Space Propulsion Conference 2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Numerische Simulation, Akustik, Raketenantriebe, Verbrennungsinstabilitäten, numerische Dämpfung
Veranstaltungstitel:Space Propulsion Conference 2018
Veranstaltungsort:Sevilla, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:14.-18. Mai 2018
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Wiederverwendbare Raumfahrtsysteme und Antriebstechnologie
Standort: Göttingen , Lampoldshausen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge, GO
Institut für Raumfahrtantriebe > Raketenantriebe
Hinterlegt von: Horchler, Tim
Hinterlegt am:13 Jun 2018 08:09
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:37

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