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Large-scale tropospheric transport in the Chemistry--Climate Model Initiative (CCMI) simulations

Orbe, Clara und Yang, Huang und Waugh, D. W. und Zeng, G. und Morgenstern, Olaf und Kinnison, D. E. und Lamarque, J.-F. und Tilmes, S. und Plummer, D. A. und Scinocca, J. F. und Josse, B. und Marecal, V. und Jöckel, Patrick und Oman, L. D. und Strahan, S. E. und Deushi, M. und Tanaka, T. Y. und Yoshida, K. und Akiyoshi, H. und Yamashita, Y. und Stenke, A. und Revell, L. und Sukhodolov, T. und Rozanov, E. und Pitari, G. und Visioni, D. und Stone, K. A. und Schofield, R. und Banerjee, Antara (2018) Large-scale tropospheric transport in the Chemistry--Climate Model Initiative (CCMI) simulations. Atmospheric Chemistry and Physics (ACP), 18 (10), Seiten 7217-7235. Copernicus Publications. doi: 10.5194/acp-18-7217-2018. ISSN 1680-7316.

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Offizielle URL: https://www.atmos-chem-phys.net/18/7217/2018/

Kurzfassung

Understanding and modeling the large-scale transport of trace gases and aerosols is important for interpreting past (and projecting future) changes in atmospheric composition. Here we show that there are large differences in the global-scale atmospheric transport properties among the models participating in the IGAC SPARC Chemistry–Climate Model Initiative (CCMI). Specifically, we find up to 40 % differences in the transport timescales connecting the Northern Hemisphere (NH) midlatitude surface to the Arctic and to Southern Hemisphere high latitudes, where the mean age ranges between 1.7 and 2.6 years. We show that these differences are related to large differences in vertical transport among the simulations, in particular to differences in parameterized convection over the oceans. While stronger convection over NH midlatitudes is associated with slower transport to the Arctic, stronger convection in the tropics and subtropics is associated with faster interhemispheric transport. We also show that the differences among simulations constrained with fields derived from the same reanalysis products are as large as (and in some cases larger than) the differences among free-running simulations, most likely due to larger differences in parameterized convection. Our results indicate that care must be taken when using simulations constrained with analyzed winds to interpret the influence of meteorology on tropospheric composition.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/120173/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Large-scale tropospheric transport in the Chemistry--Climate Model Initiative (CCMI) simulations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Orbe, ClaraGESTAR, Columbia, MD, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yang, HuangNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Waugh, D. W.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zeng, G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Morgenstern, OlafNIWA, Wellington, NeuseelandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kinnison, D. E.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lamarque, J.-F.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tilmes, S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plummer, D. A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scinocca, J. F.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Josse, B.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Marecal, V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jöckel, PatrickDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-8964-1394NICHT SPEZIFIZIERT
Oman, L. D.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Strahan, S. E.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Deushi, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tanaka, T. Y.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yoshida, K.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Akiyoshi, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yamashita, Y.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stenke, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Revell, L.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sukhodolov, T.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rozanov, E.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pitari, G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Visioni, D.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stone, K. A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schofield, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Banerjee, AntaraColumbia Univ., New York, NY, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:25 Mai 2018
Erschienen in:Atmospheric Chemistry and Physics (ACP)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:18
DOI:10.5194/acp-18-7217-2018
Seitenbereich:Seiten 7217-7235
Verlag:Copernicus Publications
ISSN:1680-7316
Status:veröffentlicht
Stichwörter:troposphere, transport, CCMI, EMAC, MESSy, ESCiMo
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Verkehrsentwicklung und Umwelt II (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Hinterlegt von: Jöckel, Dr. Patrick
Hinterlegt am:08 Jun 2018 14:08
Letzte Änderung:02 Mai 2019 13:59

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