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Hybrid RANS/LES investigation of the interaction of a longitudinal vortex with an inclined airfoil

Probst, Silvia und Landa, Tim und Knopp, Tobias und Radespiel, Rolf (2019) Hybrid RANS/LES investigation of the interaction of a longitudinal vortex with an inclined airfoil. In: Progress in Hybrid RANS-LES Modelling, 143, Seiten 227-236. Springer International Publishing. 7th Symposium on Hybrid RANS-LES Methods, 2018-09-17 - 2018-09-19, Berlin, Deutschland. doi: 10.1007/978-3-030-27607-2_18. ISBN 978-3-030-27606-5. ISSN 1612-2909.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
235kB

Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-27607-2_18

Kurzfassung

Engine nacelles of modern commercial aircraft are often equipped with small vortex generators (strakes) to avoid early flow separation of the adverse-pressure-gradient boundary layer on the main wing in low-speed flight. In numerical flow simulations, conventional RANS models show a tendency to overly dissipate these free vortices. Therefore, we study an application scenario for hybrid RANS-LES methods to account for longitudinal vortices and their interaction with airfoils, in order to clarify some open questions: the grey-area problem for free vortices and the extension of synthetic turbulence to such large-scale turbulent structures, the influence of mesh design and resolution, as well as the modelling of the RANS and LES regions over the airfoil. Three approaches are compared: Firstly, pure IDDES is employed with its inherent switching mechanism to wall-modelled LES. Secondly, the switching in the IDDES is controlled by algebraic sensors which activate the WM-LES and the injection of synthetic turbulence upstream of the interaction region of the free vortex with the attached boundary layer. Thirdly, the entire boundary layer is treated in RANS mode.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/119828/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Hybrid RANS/LES investigation of the interaction of a longitudinal vortex with an inclined airfoil
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Probst, Silviasilvia.probst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Landa, TimTechnische Universität Braunschweig, Institut für StrömungsmechanikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knopp, Tobiastobias.knopp (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3161-5353NICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, RolfTechnische Universität Braunschweig, Institut für StrömungsmechanikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2 November 2019
Erschienen in:Progress in Hybrid RANS-LES Modelling
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:143
DOI:10.1007/978-3-030-27607-2_18
Seitenbereich:Seiten 227-236
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Hoarau, YannickNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pen, Shia-HuiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schwamborn, DieterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Revell, Alistair J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mockett, CharlesNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer International Publishing
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-030-27606-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:numerische Simulation, Turbulenzmodellierung, hybride RANS/LES, freie Wirbel
Veranstaltungstitel:7th Symposium on Hybrid RANS-LES Methods
Veranstaltungsort:Berlin, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:17 September 2018
Veranstaltungsende:19 September 2018
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Hinterlegt von: Probst, Dr. Silvia
Hinterlegt am:07 Nov 2018 16:30
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:24

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