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Numerical investigation of blade-tip-vortex dynamics

Kaufmann, Kurt und Wolf, Christian und Merz, Christoph und Gardner, Anthony (2018) Numerical investigation of blade-tip-vortex dynamics. CEAS Aeronautical Journal, 9 (3), Seiten 373-386. Springer. doi: 10.1007/s13272-018-0287-2. ISSN 1869-5582.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/s13272-018-0287-2

Kurzfassung

Numerical computations on a finite wing are carried out using DLR's finite-volume solver TAU. The tip-vortex characteristics during static stall and deep dynamic stall are analyzed and compared to particle image velocimetry (PIV) measurements carried out in the side wind facility Goettingen. Computational fluid dynamics (CFD) and experiment are in good agreement, especially for sections close to the blade tip. Too large dissipation within the numerical computations leads to larger vortex size than in the experiment. The dissipation effect increases with larger distances from the wing. The analysis shows that the numerical method is able to capture the complex vortex tructures shed from the wing and helps understanding the source of these structures.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/119024/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Numerical investigation of blade-tip-vortex dynamics
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kaufmann, KurtKurt.Kaufmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2276-3386NICHT SPEZIFIZIERT
Wolf, ChristianChristian.Wolf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9052-7548NICHT SPEZIFIZIERT
Merz, ChristophChristoph.Merz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthonyanthony.gardner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1176-3447NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 Februar 2018
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:9
DOI:10.1007/s13272-018-0287-2
Seitenbereich:Seiten 373-386
Verlag:Springer
ISSN:1869-5582
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Helicopter blade, Numerical simulations , Blade-tip vortex, Dynamic stall
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Kaufmann, Kurt
Hinterlegt am:19 Mär 2018 09:01
Letzte Änderung:21 Nov 2023 08:02

Verfügbare Versionen dieses Eintrags

  • Numerical investigation of blade-tip-vortex dynamics. (deposited 19 Mär 2018 09:01) [Gegenwärtig angezeigt]

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