Kaufmann, Kurt und Wolf, Christian und Merz, Christoph und Gardner, Anthony (2018) Numerical investigation of blade-tip-vortex dynamics. CEAS Aeronautical Journal, 9 (3), Seiten 373-386. Springer. doi: 10.1007/s13272-018-0287-2. ISSN 1869-5582.
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Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/s13272-018-0287-2
Kurzfassung
Numerical computations on a finite wing are carried out using DLR's finite-volume solver TAU. The tip-vortex characteristics during static stall and deep dynamic stall are analyzed and compared to particle image velocimetry (PIV) measurements carried out in the side wind facility Goettingen. Computational fluid dynamics (CFD) and experiment are in good agreement, especially for sections close to the blade tip. Too large dissipation within the numerical computations leads to larger vortex size than in the experiment. The dissipation effect increases with larger distances from the wing. The analysis shows that the numerical method is able to capture the complex vortex tructures shed from the wing and helps understanding the source of these structures.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/119024/ | ||||||||||||||||||||
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Dokumentart: | Zeitschriftenbeitrag | ||||||||||||||||||||
Titel: | Numerical investigation of blade-tip-vortex dynamics | ||||||||||||||||||||
Autoren: |
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Datum: | 15 Februar 2018 | ||||||||||||||||||||
Erschienen in: | CEAS Aeronautical Journal | ||||||||||||||||||||
Referierte Publikation: | Ja | ||||||||||||||||||||
Open Access: | Nein | ||||||||||||||||||||
Gold Open Access: | Nein | ||||||||||||||||||||
In SCOPUS: | Ja | ||||||||||||||||||||
In ISI Web of Science: | Nein | ||||||||||||||||||||
Band: | 9 | ||||||||||||||||||||
DOI: | 10.1007/s13272-018-0287-2 | ||||||||||||||||||||
Seitenbereich: | Seiten 373-386 | ||||||||||||||||||||
Verlag: | Springer | ||||||||||||||||||||
ISSN: | 1869-5582 | ||||||||||||||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||||||||||||||
Stichwörter: | Helicopter blade, Numerical simulations , Blade-tip vortex, Dynamic stall | ||||||||||||||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||||||||||||||
HGF - Programm: | Luftfahrt | ||||||||||||||||||||
HGF - Programmthema: | Hubschrauber | ||||||||||||||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt | ||||||||||||||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | L RR - Rotorcraft Research | ||||||||||||||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Der virtuelle Drehflügler (alt) | ||||||||||||||||||||
Standort: | Göttingen | ||||||||||||||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO | ||||||||||||||||||||
Hinterlegt von: | Kaufmann, Kurt | ||||||||||||||||||||
Hinterlegt am: | 19 Mär 2018 09:01 | ||||||||||||||||||||
Letzte Änderung: | 21 Nov 2023 08:02 |
Verfügbare Versionen dieses Eintrags
- Numerical investigation of blade-tip-vortex dynamics. (deposited 19 Mär 2018 09:01) [Gegenwärtig angezeigt]
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