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Aircraft and technology for low noise short take-off and landing

Delfs, Jan W. und Appel, Christina und Bernicke, Paul und Blech, Christopher und Blinstrub, Jason und Heykena, Constance und Kumar, Pradeep und Kutscher, Konstantin und Lippitz, Nicolas und Lummer, Markus und Rossian, Lennart und Savoni, Luciana (2017) Aircraft and technology for low noise short take-off and landing. In: AIAA AVIATION 2017, 2017 (3558). American Institute of Aeronautics and Astronautics. 35th AIAA Applied Aerodynamics Conference, 2017-06-05 - 2017-06-09, Denver, Colorado, USA. doi: 10.2514/6.2017-3558.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
9MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/pdf/10.2514/6.2017-3558

Kurzfassung

This paper discusses characteristic multi-disciplinary issues related to quiet short take-off and landing for civil transport aircraft with a typical short to medium range mission. The work reported here is focussing on the noise aspects and is embedded in the collaborative research centre CRC880 in Braunschweig, Germany. This long term aircraft Research initiative focusses on a new transport aircraft segment for operation on airports with shorter runway length in commercial air transport. This calls for a community-friendly aircraft designed for operations much closer to the home of its passengers than today. This Scenario sets challenging, seemingly contradictory aircraft technology requirements, namely those for extreme lift augmentation at low noise. The Research Centre CRC880 has therefore devised a range of technology projects that aim at significant noise reductions and at the generation of e�cffient and flexible high lift. The research also addresses flight Dynamics of aircraft at takeoff and landing. It is envisaged that in general significant noise reduction -compared to a reference turbofan driven aircraft of year 2000 technology- necessarily requires component noise reduction in combination with a low noise a/c concept. Results are presented from all the acoustics related projects of CRC880 which cover the aeroacoustic simulation of the source noise reduction by flow permeable materials, the characterization, development, manufacturing and operation of (porous) materials especially tailored to aeroacoustics, new UHBR turbofan arrangements for minimum exterior noise due to acoustic shielding as well as the prediction of jet noise vibration excitation of cabin noise by UHBR engines compared to conventional turbofans at cruise.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/118933/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Aircraft and technology for low noise short take-off and landing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Delfs, Jan W.jan.delfs (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8893-1747NICHT SPEZIFIZIERT
Appel, Christinachristina.appel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bernicke, Paulp.bernicke (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Blech, Christopherc.blech (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Blinstrub, Jasonjason.blinstrub (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1913-0529NICHT SPEZIFIZIERT
Heykena, Constancec.heykena (at) ifas.tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kumar, Pradeeppradeep.kumar (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kutscher, Konstantinkutscher (at) irmb.tu-bs.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lippitz, Nicolasn.lippitz (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lummer, Markusmarkus.lummer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rossian, LennartLennart.Rossian (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Savoni, Lucianaluciana.savoni (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Erschienen in:AIAA AVIATION 2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:2017
DOI:10.2514/6.2017-3558
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics
Name der Reihe:AIAA Paper
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Low noise Technology, Aeroacoustics, aeroacoustically taylored materials, low noise aircraft configuration, noise shielding
Veranstaltungstitel:35th AIAA Applied Aerodynamics Conference
Veranstaltungsort:Denver, Colorado, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 Juni 2017
Veranstaltungsende:9 Juni 2017
Veranstalter :AIAA - American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Delfs, Prof.Dr. Jan Werner
Hinterlegt am:12 Mär 2018 12:03
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:23

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