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Experimental investigation of unit Reynolds number and pressure gradient effects on two-dimensional boundary layer transition

Risius, Steffen und Costantini, Marco und Hein, Stefan und Klein, Christian (2017) Experimental investigation of unit Reynolds number and pressure gradient effects on two-dimensional boundary layer transition. 17th ONERA-DLR Aerospace Symposium, 07.-09. Jun. 2017, Aussois, Frankreich.

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Kurzfassung

Natural laminar flow technology is a promising way to reduce wall shear stress and fuel consumption of commercial aircraft. In low free-stream disturbance environments, as encountered in flight, Tollmien-Schlichting (T-S) waves are the dominating mechanism to trigger 'natural' laminar-turbulent transition for boundary layers developing on smooth two-dimensional surfaces. However, most conventional wind tunnels have disturbance levels much higher than in flight which can cause the mechanism of 'natural' transition to be changed or bypassed. Stability theory has been used to demonstrate that on a flat plate in subsonic flow an increasing unit Reynolds number leads to an increase in transition Reynolds number, which is also referred to as 'unit Reynolds number effect'. However, there is only limited experimental verification of this effect for highly subsonic conditions in low turbulence environments. In this work we show a systematic experimental investigation of pressure gradients (dcp/dx = -1.2 to 0.25 1/m), Mach numbers (M = 0.35 to 0.65) and unit Reynolds numbers (Re=17.5E6 to 80.0E6 1/m).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/118617/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:L-12-Risius; USB-Stick; Conference-Proceedings
Titel:Experimental investigation of unit Reynolds number and pressure gradient effects on two-dimensional boundary layer transition
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Risius, Steffensteffen.risius (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5530-9609NICHT SPEZIFIZIERT
Costantini, MarcoMarco.Costantini (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0642-0199134173747
Hein, StefanStefan.Hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, ChristianChristian.Klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Unit Reynolds number effect, laminar-turbulent transition, Cryogenic Ludwig Tube (DNW-KRG), PaLASTra, Temperature-Sensitive Paint (TSP), Tollmien-Schlichting, critical N-factor, COCO, LILO
Veranstaltungstitel:17th ONERA-DLR Aerospace Symposium
Veranstaltungsort:Aussois, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:07.-09. Jun. 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:31 Jan 2018 11:41
Letzte Änderung:02 Mai 2023 15:33

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