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Flight mechanics model for spanwise lift and rolling moment distributions of a segmented active high-lift wing

Diekmann, Jobst Henning und Keller, Dennis und Faez, Edris und Rudnik, Ralf und Gollnick, Volker (2017) Flight mechanics model for spanwise lift and rolling moment distributions of a segmented active high-lift wing. CEAS Aeronautical Journal, 8 (4), Seiten 625-635. Springer. doi: 10.1007/s13272-017-0261-4. ISSN 1869-5590.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s13272-017-0261-4

Kurzfassung

In this study, the aerodynamics of wings using an active high-lift system are investigated. The target is the flight mechanical description of the spanwise forces and resulting moments and the influence of the active high-lift system to their distribution. The high-lift system is a blown flap system divided into six segments per wing. Each segment is assumed to be individually controlled, so the system shall be used for aircraft control and system failure management. This work presents a flight mechanical sub-model for the simulation of flight dynamics, which has been derived from high-fidelity CFD results. An assessment of single-segment blowing system failures will be presented including recommendations for compensation of either lift or rolling moment loss. For this investigation, the compensation is required to act at the same wing side on which the failure appears. Thus, the potential for an increase of system reliability shall be proven. The results show that less performance investment in terms of pressurized air is necessary to compensate the rolling moment of a failing segment instead of its lift. However, large blowing performance increases for the remaining wing segments that occur for some of the failure cases.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/118602/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Flight mechanics model for spanwise lift and rolling moment distributions of a segmented active high-lift wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Diekmann, Jobst Henningjobst.diekmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5813-0364NICHT SPEZIFIZIERT
Keller, DennisDennis.Keller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Faez, EdrisTU Hamburg HarburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rudnik, Ralfralf.rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gollnick, Volkervolker.gollnick (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:21 September 2017
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:8
DOI:10.1007/s13272-017-0261-4
Seitenbereich:Seiten 625-635
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Active high-lift, Coandă flaps, Flight dynamics model, Short take-off and landing, Spanwise lift distribution, Aircraft control
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt), L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Lufttransportsysteme
Hinterlegt von: Diekmann, Dr. Jobst Henning
Hinterlegt am:30 Jan 2018 13:39
Letzte Änderung:21 Nov 2023 14:50

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