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A FEM-Based Approach for Nonlinear Aeroelastic Trim of Highly Flexible Aircraft

Riso, Cristina und Di Vincenzo, Fausto G. und Ritter, Markus Raimund und Cesnik, Carlos E. S. und Mastroddi, Franco (2017) A FEM-Based Approach for Nonlinear Aeroelastic Trim of Highly Flexible Aircraft. IFASD 2017 - International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics, 2017-06-26 - 2017-06-29, Como, Italien.

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Kurzfassung

A novel approach is presented to compute nonlinear aeroelastic trim of highly flexible aircraft by coupling off-the-shelf solvers for structures and aerodynamics. The methodology includes an inertia relief algorithm for large displacements to perform nonlinear static analysis of unrestrained bodies, which is currently not possible in commercially available finite element codes. This feature allows to simulate free-free boundary conditions at each step of the nonlinear aeroelastic trim iterative solution sequence. The proposed approach is implemented by coupling the MSC.Nastran nonlinear structural solver SOL 400 with a three-dimensional vortex lattice method code. Loads and displacements interpolations between aerodynamic and structural grids are performed using MSC.Nastran six degree-of-freedom splines. The computational environment is tested on a beam-type model of the University of Michigan’s X-HALE, a highly flexible experimental unmanned aerial vehicle for nonlinear aeroelastic flight tests. Numerical results are compared with the University of Michigan’s Nonlinear Aeroelastic Simulation Toolbox and with an aeroelastic solver developed at the German Aerospace Center.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/118373/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A FEM-Based Approach for Nonlinear Aeroelastic Trim of Highly Flexible Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Riso, CristinaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Di Vincenzo, Fausto G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ritter, Markus RaimundMarkus.Ritter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3828-0397NICHT SPEZIFIZIERT
Cesnik, Carlos E. S.cesnik (at) umich.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mastroddi, FrancoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:26 Juni 2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Very Flexible Aircraft, Steady Horizontal Trim, Nastran SOL400, Vortex-Lattice
Veranstaltungstitel:IFASD 2017 - International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics
Veranstaltungsort:Como, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:26 Juni 2017
Veranstaltungsende:29 Juni 2017
Veranstalter :Politecnico di Milano, Associazione Italiana di Aeronautica e Astronautica - AIDAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Ritter, Markus Raimund
Hinterlegt am:25 Jan 2018 13:53
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:22

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