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Experimental lnvestigation of the ln-Flight Shape and Deformation of a Full-Scale Airliner Wing in the High-Lift and Low Speed Regime

Meyer, Ralf (2018) Experimental lnvestigation of the ln-Flight Shape and Deformation of a Full-Scale Airliner Wing in the High-Lift and Low Speed Regime. In: New Results in Numerical and Experimenteal Fluid Mechanics XI Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design 136, 136. Springer. Seiten 577-586. doi: 10.1007/978-3-319-64519-3_52. ISBN 978-3-319-64518-6. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/978-3-319-64519-3_52

Kurzfassung

The present paper describes an optical deformation metrology for scientific in-flight testing which was deployed to the Airbus A320 "ATRA" of the German Aerospace Center DLR. Within the national funded LuFo-IV/3 project "High-Lift ln-Flight Validation" (HINVA) a multi-camera approach has been developed and tailored to the full-scale test bed in order to create a high fidelity wing deformation data set of dedicated dynamic and stabilized flight conditions up to maximum lift. Therefore, the wing configurations "cruise" and "landing" were measured with a variation of altitude and aircraft weight in the summer of 2012 at the Airbus facilities in Toulouse, France. The optical measurement technology is based on cross-correlation and photogrammetric principles. lt enables to derive spatial 30 deformation and deflection from virtually reconstructed surfaces. After an introduction of the project and the metrology, the specific experimental set-up is described, followed by information about the test matrix. An exemplary analysis of the wing bending and twist is presented as weil as measurement results of the trailing edge high-lift device with respective accuracy statements.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/117790/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:ISSN 1860-0824 (elektronisch; ISBN 978-3-319-64519-3 (eBook)
Titel:Experimental lnvestigation of the ln-Flight Shape and Deformation of a Full-Scale Airliner Wing in the High-Lift and Low Speed Regime
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Meyer, RalfRalf.Meyer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6798-1347NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2018
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimenteal Fluid Mechanics XI
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:136
DOI:10.1007/978-3-319-64519-3_52
Seitenbereich:Seiten 577-586
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUNI StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bansmer, StephanTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, RolfTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Semaan, RichardTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design 136
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-64518-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:IPCT, Image Pattern Correlation Technique, flight test, wing deformation, high lift, DIC, HINVA, ATRA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:21 Dez 2017 15:56
Letzte Änderung:20 Jul 2023 12:32

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