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Dynamic Stall on a Pitching Double-Swept Rotor Blade Tip

Lütke, Benjamin (2017) Dynamic Stall on a Pitching Double-Swept Rotor Blade Tip. Dissertation, Technische Universität München.

[img] PDF (Link zur online-Publikation)
31kB

Offizielle URL: http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20170908-1359091-1-8

Kurzfassung

Dynamic stall is experimentally and numerically investigated on a pitching double-swept helicopter rotor blade tip. The aerodynamic and structural design of the instrumented wind tunnel model is presented. The influence of many aerodynamic parameters on the dynamic stall is shown. The crossflow velocities lead to a delayed stall and a decreased lift at the kink. Time shifted flow separation occurs inboard and outboard of the kink. A sharp gradient in the global pitching moment is avoided.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/117699/
Dokumentart:Hochschulschrift (Dissertation)
Titel:Dynamic Stall on a Pitching Double-Swept Rotor Blade Tip
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lütke, Benjaminbenjamin.luetke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 September 2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Seitenanzahl:106
Status:veröffentlicht
Stichwörter:dynamic stall, helicopter, double-swept blade tip, wind tunnel, carbon fiber reinforced plastic model, CFRP, structural design, separated flow, Dynamischer Strömungsabriss, Hubschrauber, doppelt-gepfeilte Rotorblattspitze, Windkanal, Faserverbundbauweise, strukturelle Auslegung, abgelöste Strömung
Institution:Technische Universität München
Abteilung:Fakultät für Maschinenwesen
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Hinterlegt von: Mai, Holger
Hinterlegt am:22 Dez 2017 08:39
Letzte Änderung:31 Jul 2019 20:15

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