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Full-Scale ln-Flight Flow lnvestigation of a High-Lift Vortex System by Means of Particle Image Velocimetry

Dunker, Christina und Geisler, Reinhard (2018) Full-Scale ln-Flight Flow lnvestigation of a High-Lift Vortex System by Means of Particle Image Velocimetry. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XI Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design 136, 136. Springer. Seiten 523-532. doi: 10.1007/978-3-319-64519-3_47. ISBN 978-3-319-64518-6. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/978-3-319-64519_47

Kurzfassung

The understanding and prediction of high-lift aerodynamics of a civil aircraft in landing configuration still lacks validated and comprehensively assessed databases involving numerical simulations, wind tunnel tests as weil as flight tests. The joint research project HINVA (High lift INflight VAiidation) aims on closing this gap for a short to medium range transport aircraft together with its specific high-lift devices. The research aircraft, used to apply all three methodologies, is the Airbus A320 ATRA (Advanced Technology Research Aircraft). The present work comprised an airborne particle image velocimetry (PIV) measurement conducted as part of the second flight test campaign of the project HINVA. The specific task of the PIV system was the quantification of the outer strake vortex which was initiated by the outer vortex generator of the nacelle in the high-lift regime. PIV data at different Reynolds numbers and angles of attack was acquired and evaluated. This contribution summarizes the PIV flight test study by presenting its setup, realization and results.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/117579/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:ISSN 1860-0824 (elektronisch; ISBN 978-3-319-64519-3 (eBook);
Titel:Full-Scale ln-Flight Flow lnvestigation of a High-Lift Vortex System by Means of Particle Image Velocimetry
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dunker, Christinachristina.dunker (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Geisler, ReinhardReinhard.Geisler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0006-8838-3713NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2018
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XI
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:136
DOI:10.1007/978-3-319-64519-3_47
Seitenbereich:Seiten 523-532
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUNI StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bansmer, StephanTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, RolfTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Semaan, RichardTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design 136
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-64518-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:PIV, Flight Test
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:19 Dez 2017 08:44
Letzte Änderung:20 Jul 2023 12:26

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