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On the Design of a Strut-Braced Wing Configuration in a Collaborative Design Environment

Moerland, Erwin und Pfeiffer, Till und Böhnke, Daniel und Jepsen, Jonas und Freund, Sebastian und Liersch, Carsten M. und Chiozzotto, Gabriel und Klein, Carsten und Scherer, Julian und Hasan, Yasim Julian und Flink, Jan (2017) On the Design of a Strut-Braced Wing Configuration in a Collaborative Design Environment. In: 17th AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference. AIAA Aviation Forum 2017 - 17th AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference, 2017-06-05 - 2017-06-09, Denver, United States of America. doi: 10.2514/6.2017-4397.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2017-4397

Kurzfassung

Due to its drag saving potential through application of high aspect ratio wings, the strut-braced wing configuration is considered a promising candidate as a next generation single-aisle aircraft. This potential is reflected in the results of the renowned Sugar and Albatross projects of Boeing and ONERA. In the course of DLRs project future enhanced aircraft configurations (FrEACs), a strut-braced wing configuration is examined with focus on the interaction of aerodynamics, loads, structures and aeroelastics. The present study outlines the applied design process for the strut-braced wing configuration in DLRs collaborative design environment and highlights lessons learnt from an organizational and technical point of view. It proves that the level of confidence in the design process is largely increased by effectively combining both the explicit and implicit knowledge of the heterogeneous specialists involved. The explicit knowledge is incorporated through automated execution of the specialists tools in structured simulation workflows. Implicit knowledge of the specialists is required to interpret results both in the respective disciplinary context as well as on overall aircraft design level. Applying the collaborative design process enables statements on the possible gain of strut-braced wing over conventional tube and wing configurations. The paper describes the applied collaborative design procedure, shows results concerning the physical aspects of the strut-braced wing configuration and concludes by providing lessons learnt and an outlook into the application of collaborative design.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/117576/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:On the Design of a Strut-Braced Wing Configuration in a Collaborative Design Environment
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Moerland, ErwinErwin.Moerland (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4818-936XNICHT SPEZIFIZIERT
Pfeiffer, Tilltill.pfeiffer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Böhnke, DanielDaniel.Boehnke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jepsen, Jonasjonas.jepsen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Freund, Sebastiansebastian.freund (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0006-1367NICHT SPEZIFIZIERT
Liersch, Carsten M.Carsten.Liersch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6417-6732NICHT SPEZIFIZIERT
Chiozzotto, GabrielGabriel.Chiozzotto (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, Carstencarsten.klein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scherer, Julianjulian.scherer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8054-4686NICHT SPEZIFIZIERT
Hasan, Yasim JulianYasim.Hasan (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5081-223XNICHT SPEZIFIZIERT
Flink, Janjan.flink (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2461-6569NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2017
Erschienen in:17th AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2017-4397
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Collaborative Engineering, Multidisciplinary Design, strut-braced wing
Veranstaltungstitel:AIAA Aviation Forum 2017 - 17th AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference
Veranstaltungsort:Denver, United States of America
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 Juni 2017
Veranstaltungsende:9 Juni 2017
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte und Integration (alt), L - Simulation und Validierung (alt), L - Flugphysik (alt), L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen , Hamburg , Köln-Porz , Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme > Integrierter Luftfahrzeugentwurf
Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Strukturmechanik
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Strukturelle Integrität
Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Institut für Simulations- und Softwaretechnik > Verteilte Systeme und Komponentensoftware
Hinterlegt von: Moerland, Erwin
Hinterlegt am:08 Jan 2018 12:44
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:21

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