Ucan, Hakan und Akin, Deniz Nick und Krombholz, Christian und Nguyen, Duy Chinh (2017) Wir brauchen eine neue Haut! Flugzeugrumpf aus Faser-Metall-Laminat. sonstiger Bericht. andere. Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik. 106 S.
PDF (Innovationsberiecht 2017 - FML)
218kB |
Offizielle URL: http://elib.dlr.de/114907/1/DLR_FA_Innoberichtericht_2017.pdf
Kurzfassung
The use of fiber-aluminum laminates allows substantial advantages over a fuselage skin made of monolithic aluminum materials due to the low fatigue, the high load tolerance and the resistance to residual stress. This material has already been used in the wide body aircraft of the Airbus Group A380 on the upper fuselage shells. However, this is not enough: due to the further development of the used materials and the construction methods, very thin FML with a 50 per cent lower skin thickness will be able to be realized in the future compared to the state of the art in the Airbus A380. In addition to the above-mentioned advantages, this also results in a weight reduction and makes this material interesting for next generation aircrafts. A new process chain for the automated fuselage shell manufacturing of these thin FML components is the focus of DLR's research work, especially with respect to scale 1:1.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/117259/ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dokumentart: | Berichtsreihe (sonstiger Bericht, andere) | ||||||||||||||||||||
Titel: | Wir brauchen eine neue Haut! Flugzeugrumpf aus Faser-Metall-Laminat | ||||||||||||||||||||
Autoren: |
| ||||||||||||||||||||
Datum: | 2017 | ||||||||||||||||||||
Referierte Publikation: | Ja | ||||||||||||||||||||
Open Access: | Ja | ||||||||||||||||||||
Band: | 2017 | ||||||||||||||||||||
Seitenanzahl: | 106 | ||||||||||||||||||||
Herausgeber: |
| ||||||||||||||||||||
Name der Reihe: | DLR Innovationsbericht | ||||||||||||||||||||
ISSN: | 2567-7705 | ||||||||||||||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||||||||||||||
Stichwörter: | FML, Automation, Layup, ATL , AFP, Prebonding Stringer, Induction Heating, | ||||||||||||||||||||
Institution: | Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik | ||||||||||||||||||||
Abteilung: | Verbundprozesstechnologie | ||||||||||||||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||||||||||||||
HGF - Programm: | Luftfahrt | ||||||||||||||||||||
HGF - Programmthema: | Flugzeuge | ||||||||||||||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt | ||||||||||||||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | L AR - Aircraft Research | ||||||||||||||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Strukturen und Werkstoffe (alt) | ||||||||||||||||||||
Standort: | Stade | ||||||||||||||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Verbundprozesstechnologien | ||||||||||||||||||||
Hinterlegt von: | Ucan, Dipl.-ing. Hakan | ||||||||||||||||||||
Hinterlegt am: | 19 Dez 2017 13:19 | ||||||||||||||||||||
Letzte Änderung: | 18 Okt 2023 12:39 |
Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags