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A new Type Line-Array for Acoustic Source Localization at Drive-By Tests of Trains

Henning, Arne und Lauterbach, Andreas und Bode, Maik und Schuster, Roland und Ehrenfried, Klaus (2018) A new Type Line-Array for Acoustic Source Localization at Drive-By Tests of Trains. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XI Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design 136, 136. Springer. Seiten 557-566. doi: 10.1007/978-3-319-64519-3_50. ISBN 978-3-319-64518-6. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1007/978-3-319-64519-3

Kurzfassung

Abstract/Kurzfassung: The application of microphone arrays for the allocation of sound sources at objects moving along a known trajectory is of special interest in case of the investigation of noise-sources at trains. Especially in case of high-speed trains it is a challenging task, since the angular velocity of the sound sources is high if the recording takes place at close distances of around 10 m from the track. Different techniques exist for the localization and quantification of sound sources. Examples are elliptical acoustic mirrors and phased microphone arrays. In case of microphone-arrays the focussing process is carried out by means of summing up signals from different sensors with defined phase delay. A short overview of the history of microphone array measurements for train investigations is provided by Michel 2006. In order to detect a flat or even spatial distribution of sound sources with a directional microphone with a concave acoustic mirror, the concave mirror has to be moved with the microphone at its focal point for scanning the volume of interest. This implies a fixed position of the sound sources of interest. When using a microphone-array, the focus point can be varied as desired in the post-processing of the recorded signals, leading to much smaller acquisition times compared to measurements with acoustic mirrors. However, a high spatial resolution requires a large number of microphones distributed on a 2-dimensional mesh. In the following a new type of microphone-array combining a line array with a two-dimensional elliptical acoustic mirror is described. The combination of both techniques allows a three-dimensional reconstruction of the source distribution. The design was successfully tested on a high speed train track in Germany, which is used by different type of Inter City Express and other passenger trains. It was possible to improve the quality of the results signifficantly and individual wheel sets and aeroacoustic noise caused by roof structures can be identified in the source maps.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/116270/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:ISSN 1860-0824 (elektronisch; ISBN 978-3-319-64519-3 (eBook); doi.org/10.1007/978-3-319-64519-3_50
Titel:A new Type Line-Array for Acoustic Source Localization at Drive-By Tests of Trains
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Henning, Arneextern.henning (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lauterbach, AndreasAndreas.Lauterbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bode, MaikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schuster, Rolandroland.schuster (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ehrenfried, KlausKlaus.Ehrenfried (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2018
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XI
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:136
DOI:10.1007/978-3-319-64519-3_50
Seitenbereich:Seiten 557-566
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUNI StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bansmer, StephanTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, RolfTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Semaan, RichardTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design 136
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-64518-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Akustik, Messtechnik, Züge
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:07 Dez 2017 15:32
Letzte Änderung:20 Jul 2023 12:29

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